Gi din signatur til de streikende barnehagearbeiderne

Medlemmer i NHO-barnehagene i aksjon på Egertorget

Medlemmer i NHO-barnehagene i aksjon på Egertorget (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Streiken er i sin fjerde uke. Vi trenger din støtte!

10.03.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 10.03.2023

Streiken i NHO-barnehagene er i sin fjerde uke. Vise din støtte til våre kamerater i NHO-barnehagene ved å signere oppropet for de streikende i NHO-barnehagene.

Undertegn her for de streikende i NHO- barnehagene

Streik for trygg kjønnsnøytral pensjon

Til nå er 63 medlemmer ute, fordelt på åtte barnehager over hele landet. På Teisentoppen er 25 medlemmer tatt ut i streik.

Arbeidsgiversiden NHO tilbyr en innskuddspensjon til medlemmene våre som ikke gir lik pensjonsutbetaling for kvinner og menn og som ikke er livsvarig. Derfor krever vi en hybridpensjon, såkalt barnehagepensjon, som oppfyller disse kriteriene. Det er absolutt ingen fornuftig grunn til at kvinner skal tape pensjonsmessig, bare fordi de er kvinner og dermed har en høyere forventa levealder enn menn.

Vi streiker for en pensjon som:

• Varer livet ut.
  • Er kjønnsnøytral (fordi kvinner lever lenger må det settes av mer til dem).
  • Med mindre risiko for den ansatte når det gjelder svingninger i aksjemarkedet.
  • Er del av en bransjestandard som sikrer alle ansatte i barnehagesektoren en anstendig pensjon.

Barnehageeierne får dekket sine utgifter til pensjon gjennom offentlige tilskudd. Pensjonen vi ber om blir dekket av disse tilskuddene og vi lurer på: Når alle andre barnehager kan tåle å gi de ansatte en slik pensjon, hvorfor kan ikke NHO-barnehagene det? Vi ber kun om en like god pensjon som alle andre i barnehagesektoren nå har fått på plass! Signér og gi oss din støtte.

Her kan du lese mer om streiken.