Kvinner! Opp til kamp!

Berit Tevik er leder for Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo

Berit Tevik er leder for Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Hurra for kvinnedagen 8. mars!

07.03.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 10.03.2023

Berit Tevik er første appellant på Youngstorget 8. mars. Hun er fagarbeider i barnehage og leder av Fagforbundet barn og oppvekst.  Der har hun vært medlem og tillitsvalgt siden  2009. Vi har spurt hva  8. mars betyr for henne.

Vi må ha et liketsilt arbeidsliv

- Først og fremst så er jeg ydmyk fordi jeg er blitt spurt om å holde appell på Youngstorget 8. mars. Jeg skal bruke min stemme til å løfte fram alle de kvinnene som er sliterne i samfunnet. Vi må ha et liketsilt arbeidsliv.

- 8. mars for meg betyr samhold. Vi har kommet langt i Norge, men vi er ikke i mål. Som fagforeningsleder for kvinndominerte yrker ser jeg viktigheten av å kjempe for like vilkår. Kvinnearbeidsplasser er fortsatt preget av deltidstillinger, vikariater og lønna er lavere. Samtidig så står vi nå midt i en streik om pensjonsvilkår. Den handler å få på plass en pensjon som blant annet tar hensyn til at kvinner lever lenger enn menn.

Frykter nytt politisk styre

- Fagforbundet Oslo stiller med to paroler i år: "Arbeiderkamp er kvinnekamp, hele og faste stillinger nå!" og "Kommersialisering av velferdstjenester er dumping av kvinnelønn!". Begge er viktig for meg. For området jeg representerer er det veldig delt. Vi har områder med vanvittig mye deltid og midlertidighet. Jeg frykter at en endring i det politiske styret vil føre til enda større kommersialisering av velferdstjenestene. Velferd har blitt butikk, og det kan vi ikke stilltiende akseptere.

Kvinner! Opp til kamp!

- Til slutt vil jeg si: Kvinner! Opp til kamp!

Hør Berit Tevik tale på Youngstorget

Bli med på 8. marsfeiring med Fagforbundet Oslo.

16.00 Samling før toget i Apotekergata 8. Det blir en matbit og 8.mars quiz i kantina før felles avmarsj med bannere.

Offisielt  8. mars arrangemet på Yougstorget

17:45 Akerselva kvinnekor synger

18.00 Åpning med appeller.

• Berit Tevik (Fagforbundet).
  • Helen Akrei (Kurdisk demokratisk samfunnssenter).
  • Aurora Eck Nilsen (Norske Kvinners Sanitetsforening).
  •  Hilde Halvorsen (Kvinnegruppa Ottar).

Paroler

Hovedparole:

• Jin, Jiyan, Azadi - Kvinne, Liv, Frihet

Fagforbundet Oslo stiller med to paroler:

• Arbeiderkamp er kvinnekamp, hele og faste stillinger nå!
  • Kommersialisering av velferdstjenester er dumping av kvinnelønn!

Her kan du lese mer om arrangementet.