Klar for ny streik om pensjon

Kristin Helene Adams er pedagogisk leder og plasstillitsvalgt i Teisentoppen barnehage. (Foto: Martin Halsos /Fagforbundet Oslo)

Tillitsvalgt Kristin Helene Adams har vært oppe hele natten, men er klar for å streike for en trygg og livslang pensjon for medlemmene.

16.02.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 16.02.2023

Det er streik på Teisentoppen barnehage. Striden står om rett til en likeverdig og livsvarig pensjon. Barnehagen er drevet av Frelsesarmeen og tariffavtalen ligger under NHO-området.

Kristine Adams er pedagogisk leder og plasstillitsvalgt på Teisentoppen barnehage. Hun har jobbet i barnehagen siden 2016 og vært tillitsvalgt i tre år. Dette er den andre streiken hun er med på som tillitsvalgt.

Vil sikre de ansatte like god pensjon som alle andre

- Vi har en ganske god særavtale, men den er ikke tariff-festet. Det betyr at det er opp til arbeidsgiver å fornye den. For å sikre oss rett til samme pensjon som i andre kommunale- og private barnehager må vi streike.  Årsaken er at arbeidsgiver ikke kom oss i møte i natt.

- Målet er en livslang og likeverdig hybrid pensjon lik den de fleste barnehager har. Den vi har i dag er innskuddsbasert . Det er en ordning som paser dårlig for et kvinnedominert yrke som vårt. Vi ønsker oss bransjestandarden, slik den er i andre private barnehager.

Meklet til langt på natt

- Det ble ikke mye soving i natt.  Å forbedre streik er arbeidskrevende, selv om vi får god hjelp av fagforeninga. Jeg har snakket med medlemmer, og mulige medlemmer, og passet på at informasjonen er riktig.  Det har vært mye dialog.  Og så har jeg snakket med arbeidsgiver, slik at det ikke dårlig stemning. Det er særlig viktig overfor de som er på jobb, og som må steppe inn for oss.

- Jeg har aldri skjønt hvorfor arbeidsgiver gikk inn i NHO-avtalen. Tidligere hadde vi avtale i Virke, og der er pensjonen bedre enn den vi har nå.  Da hadde vi ikke behøvd å streike.

Vil savne barna

- Jeg kommer til å savne barna og håper streiken blir kortvarig.  Det er alltid vanskelig å bli borte fra dem. Jeg har ikke fått snakket med barna om streiken. Når jeg skal stå streikevakt vil jeg forklare jeg barna at nå skal jeg stå utenfor porten, og snakke med mor og far, og de som kommer forbi.

- Jeg håper arbeidsgiver kommer oss raskt i møte, slik at jeg kan være sammen med barna igjen.