Et kjempefint yrke

Alicja Paulsen er helsesekretær, plasstillitsvalgt og medlem i Fagforbundet Sykehus og helse, Oslo. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo.)

Hurra for helsesekretærene!

24.01.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 01.02.2023

Den 1. februar er helsesekretærdagen. I anledning dagen har vi intervjuet helsesekretær Alicja Paulsen. Hun er plasstillitsvalgt og medlem i Fagforbundet Sykehus og helse, 028, Oslo.

Planlegging og bestilling

-  Jeg jobber som helsesekretær ved Akuttpsykiatrisk avdeling hvor vi har fem poster på OUS Ullevål sykehus. Jeg jobber hovedsakelig med kun en post, men kan innimellom ha ansvaret for to poster om gangen. Ved siden av å planlegge, har jeg ansvaret for å bestille varer fra Iproc og medisinlageret. Jeg får også i oppdrag om å bestille tolker for postene, samt bestilling av pasientreiser. Jeg bistår også leder med generelle ad hoc oppgaver.

- En viktig del av jobben å sikre bemanningen. Jeg lager hjelpeplaner for den posten jeg er ajourholder for og det kan være omlag 70 ansatte, pluss/minus.  I selve avdelingen er det omtrent 200 ansatte. Akkurat nå planlegger jeg bemanningen for påsken, mai og pinsen.  Når det er gjort er det tid for å planlegge for sommeren. Etter det skal jeg lage hjelpeplan for julen.

- Min bakgrunn er faglært sekretær fra Polen. Før jeg flyttet til Norge jobbet jeg som sekretær for skolen, og senere som kulturinstruktør i den polske krigsmarinen.

Vi tar vare på hverandre

- Den 15. august i år har jeg jobbet på avdelingen i 26 år! Den eneste forskjellen er at jeg har byttet kontor fra bygg 32 til bygg 35. I år 1996 ble jeg førstefullmektig. Jeg har en flott leder og gode kolleger. Vi tar vare på hverandre og når jeg kommer på jobben, så føler jeg meg som hjemme. Vi har et godt arbeidsmiljø som har fått meg til å bli her i 26 år.

Er til stor hjelp

- Jeg kan anbefale helsesekretæryrket på det sterkeste. Det er kjempefint yrke, og du føler at du er til stor hjelp for andre. Og det er alltid interessante oppgaver, men vi helsesekretærer bør lønnes bedre, synes jeg.