Lussekatter og gløgg til rådhusets ansatte

Byrådsleder Raymond Johansen ble med på bilde da Fagforbundet ForSe Oslo hadde morgenaksjon på Oslo rådhus (Foto: Fagforbundet ForSe Oslo)

Fagforbundets morgenaksjon på Oslo rådhus ble tatt godt imot.

15.12.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 16.12.2022

Det var høy steming, og byrådsleder Raymond Johansen stakk innom, da Fagforbundet ForSe Oslo hadde morgenaksjon den 13. desember. Det ble delt ut gløgg og lussekatter i anledning Lucia-dagen, samt ti gode råd om hvorfor fagorganisering er smart.

Vi har intervjuet Metta Daarstad, hovetillitsvalgt og medlem i Fagforbundet ForSE Oslo om arrangementet og spurt om vervetips.

Godt samarbeid med byrådslederen

- Jeg ble vervet som svært ung i 1975. Den gang jeg jobbet på Renholdsverket og forsto at det var viktig å være medlem av Kommuneforbundet. Jeg har vært tillitsvalgt i over 25 år. Siden 2015 har jeg vært hovedtillitsvalgt i byrådsavdelingene. Og jeg sitter som nestleder og kasserer i styret i Fagforbundet ForSe. Vi er så heldige så sitte i samme hus som byrådslederen, og vi nyter godt av at han er opptatt av samarbeid med Fagforbundet.

La med "Ti gode grunner"

- Målet med morgenaksjonen er å få oppmerksomhet rundt Fagforbundet og vise oss frem for alle ansatte og politikere. Vi har tre byrådsavdelinger i Olav V gate og seks i rådhuset. Aksjonen ble planlagt sammen med klubbstyret til Rådhusets Forvaltningstjeneste.

- Vi møtte folk i døra da de kom på jobb og spurte smilende om de hadde lyst på gløgg og lussekatter. På samme tid la vi ved Fagforbundets «Ti gode grunner».  Vi kjenner jo de fleste, så det var ikke vanskelig å få kontakt med folk på morgenaksjonen.

To nye medlemmer

- Vi håper alltid på å nå nye medlemmer. Og morgenaksjonen ga resultater. Det kom i alle fall to ferdig utfylte innmeldingsskjema til meg.

- Mitt beste vervetips er å være tilgjengelig for ansatte. Vis at fagorganisering faktisk betyr en forskjell, når vi hjelper til i vanskelige saker. Samt ved å være en hyggelig kollega i det daglige.