Fagdag mot rasisme

Riad Alalo er elev ved Ullern videregående skole og går på apotekteknikklinja.

Riad Alalo er elev ved Ullern videregående skole og går på apotekteknikklinja. (Foto: Martin Halsos/Fagforbundet Oslo)

Pedagog og SLAM!poet Guro Sibeko holdt foredrag om rasisme og tiltak for å bekjempe den.

01.12.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 02.12.2022

450 elever fra videregående skole på fagdag om rasisme

Det ble ivrige samtaler og diskusjoner da Fagforbundet Oslo og Nettverk for Helse- og oppvekstfag Osloskolen arrangerte fagdag på Rikshospitalet. 450 videregående elever, fra de forskjellige yrkeslinjene innen helse- og oppvekstfag, var samlet i Store Auditorium på Rikshospitalet. Der fikk de høre Guro Sibeko gi en god innføring i rasismens historie. Hvordan rasismen kommer til syne i Norge i dag. Og at vi alle kan være rasister.

Viktig å si i fra

Guro Sibeko er pedagog, forfatter, poet og samfunnsdebattant. I foredraget brukte hun egen poesi, prosatekst, diskusjoner og innspill fra elevene. Hun la fram prinsipper for godt antirasistisk arbeid. Konkrete tiltak som elevene kunne sette i verk for å bekjempe rasisme, og for å bøte på skadevirkningene. Det viktigste er å si ifra og være til stede for offeret.

På fagdag for første gang

Riad Alalo går på Ullern videregående skole, og skal bli apotekteknikker. Det er første gang han har vært med på en fagdag og vi har stilt ham noen spørsmål.

Hva synes du om fagdagen og valg av tema?

- Det er første gang jeg var på en fagdag og temaet var veldig interessant. Rasisme er kjempeviktig for meg. Jeg synes det er mye av den, og fordi jeg vet kundene kan bli utsatt for det.

- Å forstå rasismen, og lære tiltak mot den, er viktig for oss som skal jobbe med folk som har forskjellig bakgrunn og hudfarge. Slik vet hvordan du skal forholde deg til den i en jobbsituasjon. Foredraget til Guro Sibeko var veldig bra. Hun kom med god informasjon og hun forklarte rasismen nøye gjennom ord og utrykk. Hun var også veldig tydelig på at rasisme skjer hele tiden rundt oss.

Hvorfor utdanner du deg til å bli apotekerteknikker?

- Jeg synes det er spennende å lære om hvordan medisin påvirker menneskekroppen. Jeg liker også å jobbe med mennesker. Er du apotekteknikker så veileder du blant annet kunder når de skal velge reseptfrie medisiner. Det er en fin oppgave.