Fikk prioritert psykisk helse på Landskonferansen

Ellinor Lønnå jobber sitter i Fagforbundet Oslos Yrkesseksjon Helse og Sosial. Hun fikk med salen og redaksjonskomiteen på forslaget om at psykisk helse skal prioriteres. (Foto: Ellinor Lønnå)

Fagforbundet Oslo markerte seg på Landskonferansen for Yrkesseksjon Helse og Sosial.

04.11.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 04.11.2022

Yrkesseksjonenes 5. ordinære landskonferanser ble avholdt 1.-3. november 2022. Landskonferansene er det øverste yrkesfaglige organet i Fagforbundet. De vedtar gjennom hovedlinjene en tydelig politikk som har betydning for yrkesseksjonenes arbeid og prioriteringer for den kommende perioden - i alle tre ledd av organisasjonen.

Ellinor Lønnå fra Fagforbundet Sykehus og Helse sitter i Fagforbundet Oslos Yrkesseksjon Helse og sosial. Delegasjonen fra Oslo fikk på plass psykisk helse under prioritering i helsetjenestene på Landskonferansen for Yrkesseksjon Helse og sosial. Vi har gjort et intervju om vedtaket.

Viktig å ha Fagforbundet i ryggen

- Det var jeg som fremmet forslaget på vegne av delegasjonen fra Oslo. Siden jeg er hovedtillitsvalgt i Klinikk Psykisk Helse og Avhengighet på Oslo Universitetssykehus til daglig er jeg ekstra glad for at både delegasjonen og Landskonferansen støttet og vedtok endringen. På min klinikk er vi forespeilet et helt absurd budsjettkutt med nedskjæringer på 245 millioner kroner i 2023. Jeg er så glad for å vite at jeg har hele laget til Fagforbundet i ryggen!

- Landskonferansene er viktige, fordi de staker ut kursen for våre yrkesfaglige og yrkespolitiske satsningsområder de neste årene. Her samles vi på tvers av yrker, sektorer og politiske kampsaker og blir enige om hva vi skal prioritere å legge innsats og engasjement i. Landskonferansen er yrkesseksjonenes viktigste politiske verksted!

Bekymret for barn og unges psykiske helse

- Fagforbundets medlemmer jobber i mange helsevirksomheter som er berørt av økningen i psykisk uhelse i befolkningen de siste årene. Mange forteller om tjenester som er underfinansierte, underbemanna og på strekk, og hvor man over år har skåret bemanningen inn til beinet. Antall døgnplasser i psykisk helsevern er halvert de siste 20 åra. Det er rett og slett ikke nok senger og ansatte til å behandle de som trenger og har krav på hjelp.

- Vi er særlig bekymret for barn og unge i Norge nå. I UKOM sin rapport fra mars 2022 om barn og unges psykiske helse etter pandemien beskrives et stadig økende antall henvisninger til spesialisthelsevesenet, tiltakende sykere og yngre pasienter, en sterk økning i spiseforstyrrelser og stor pågang og økende ventetider i hele hjelpeapparatet (Situasjonen i helse- og omsorgstjenesten - Ukom). Dette berører Fagforbundets medlemmer på alle nivå av helsetjenestene – både som ansatte, som samfunnsborgere og som pårørende. Regjeringa har varslet en opptrappingsplan for psykisk helse. Selv om vi er glade for det, ser vi som fagfolk at det ikke handles raskt nok – det er brann i psykisk helsevern i Norge akkurat nå og vi trenger økte ressurser i form av mer penger og flere kollegaer raskt!

Salen og redaksjonskomiteen stilte seg bak forslaget

- Det kom ingen motargumenter på Landskonferansen, men vi vet at det er tøffe vurderinger av hvilke områder man skal prioritere yrkesfaglig i en så stor organisasjon som vår. At forslaget ble vedtatt viser at psykisk helse er noe som angår oss alle og som engasjerer mange.

- Vi ser at det er stor grad av enighet blant fagfolk og medlemmer av Fagforbundet som jobber innenfor helse om at psykisk helse er et område som må prioriteres nå, så da forslaget ble fremmet stilte salen og redaksjonskomiteen seg bak viktigheten av dette.

Daglig arbeid for økte ressurser til psykisk helse

- På lokalt plan jobber Fagforbundets tillitsvalgte i berørte helsevirksomheter hver dag med å påvirke på ulike nivåer, for å få økte ressurser og bedre betingelser for de som er pasienter eller medarbeidere i virksomhetene som påvirkes av økningen i psykisk uhelse i befolkningen.