Ny leder for Yrkesseksjon helse og sosial Oslo

Cathrine Snare er valgt som ny leder for Yrkesseksjonen helse og sosial Oslo. Hun kommer fra Fagforbundet sykehus og helse Oslo. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Cathrin Snare er valgt som ny leder for yrkesseksjonen.

14.04.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 13.04.2023

Hun overtar vervet etter Helge Sporsheim. Han ble valgt til nesteleder i den nasjonale Yrkesseksjonen for helse og sosial på Fagforbundets landsmøte i oktober. Hun har vært konstituret som leder siden november i fjor og ble valgt på Fylkesmøtet i mars.

Snare er opprinnelig kokk og kommer fra Fagforbundet Sykehus og helse Oslo. Der har hun vært tillitsvalgt siden 2011. Først som plasstillitsvalgt og siden som hovedtillitsvalgt.

Elevbesøk er viktig

- Jeg takka ja til vervet fordi jeg synes det er artig og viktig med fagutdanning. Særlig når den er rettet mot ungdom. Jeg synes det er viktig å besøke elever og studenter på videregående- og høgskoler, for å fortelle hva Fagforbundet betyr og hvorfor det er viktig å være organisert. Det er også viktig å fortelle at man ikke trenger mastergrad for å ha en spennende og interessant jobb, sier Snare.

- Tidligere har jeg samarbeidet med Studieforbundet AOF for å få i gang fagbrevskurs for portører. Det var en stor suksess og felere som tok kurset fikk høyere lønn, legger hun til.

- Jeg har også hjulpet arbeidsinnvandrere fra EU/EØS-området med å få utdannelsen godkjent av Nokut, kan Snare fortelle.

Helsesektoren trenger oppgavedeling

- Jeg er opptatt av oppgavedeling i helsesektoren. I en pressa helsesektor er det viktig å dele på oppgavene. Noen kan ikke gjøre alt. Aller yrkesgruppene må tas i betraktning når man skal løse problemene. Kanskje er det bare et ekstra kompetansekurs som skal til. Fagskolen er veldig viktig i denne sammenhengen. Det er noe jeg er opptatt av, avslutter den nyvalgte lederen av Yrkesseksjonen for helse og sosial Oslo.

Vi ønsker henne velkommen!