Jobber med å øke synligheten blant studenter

Studentkontakt Aron Hagos møter førstegangsstudenter på OsloMet

Studentkontakt Aron Hagos møter førstegangsstudenter på OsloMet (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Det er viktig å nå de unge. Ungdomsutvalget var på plass ved høstens studiestart.

26.08.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 26.08.2022

Aron Hagos tar master ved OsloMet og er studentkontakt for Fagforbundet Oslo. Vi har spurt ham om hvorfor det er viktig å være til stede på universiteter og høgskoler.

- Det er et stort behov for informasjon på læreplassene. Studentene vi møter er ukjent med hva en fagforening er, og de er takknemlig når vi kan hjelpe dem med rettigheter og andre spørsmål. Det er en fin anledning til å verve og å være synlig.

Må bli mer synlig på universiteter og høgskoler

- Vi er ikke synlig nok for folk som tar høyere utdannelse. Målet i år er å nå ut til førstegangsstudentene på OsloMet og VID vitenskapelige høgskole. Institusjonene er valgt fordi de utdanner fagområder vi tradisjonelt organiserer; som arkivarer, barnehagelærere og sykepleiere. Det er også på disse skolene at vi har mest konkurranse. De andre profesjonsforbundene er allerede svært synlig og etablerte. Vi mener det er viktig at studenten får et reelt alternativ til de gule profesjonsforbundene. Sammen med yrkesseksjonene har vi hatt stand og aktiviteter i fadderuka. Bannere har flagget og Fagforbundets logo har stått på t-skjorta til fadderne og vi ha fått introdusert oss for de nye studentene.

- Det er også et mål å verve folk under utdanning. Dagens studenter er morgendagens Fagforbund. Det er viktig å skape et engasjement, slik at vi har en like sterk organisasjon om 20 år. Når vi verver studenter, legger vi vekt på Fagforbundets store styrke: Det er at vi organiserer hele arbeidsplassen. En fragmentert arbeidsplass fører til at profesjonene blir satt opp mot hverandre. Det skaper ikke et godt arbeidsmiljø.

Mål om studentorganisasjon

- Planen videre er å arbeide aktivt mot studentene på OsloMet. Noe av det vi gjør er blant annet å arrangere et studentmøte med forbukerøkonom Magne Gundersen fra Luksusfellen. Han skal fortelle om hvordan man kan håndtere en stram studentøkonomi. Det tror jeg vil bli en stor suksess.

Arons beste vervetips

-  Det er alltid tid for å verve. Mitt beste vervetips er å ta utgangspunkt i dine egne erfaringer. Jeg liker å fortelle hvorfor jeg valgte å organisere meg i akkurat Fagforbundet. Det er mitt beste verveargument i møte med uorganiserte og folk under utdanning.