Ny opplæringsansvarlig i Fagforbundet Oslo

Fredrik Olstad er opplæringsansvarlig i Fagforbundet Oslo.

Fredrik Olstad er opplæringsansvarlig i Fagforbundet Oslo. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet)

Fredrik Olstad er ny opplæringsansvarlig i Fagforbundet Oslo

14.04.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 14.04.2023

Fredrik Olstad har tildigere vært tillitsvalgt og nestleder i Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo. Han har blant annet jobbet med digitalisering av ressurser for tillitsvalgte som KL*AR (Klubbstyrets arbeidsrom).

Han overtar vervet etter Kjell Håkon Norås som sluttet i oktober i fjor. Olstad har vært konstituert opplæringsansvarlig før han ble valgt på Fylkesmøtet i mars.  Vi har stilt ham noen spørsmål om hvorfor han takket ja til vervet.

Hvorfor tok du på deg vervet?

- Jeg tok på meg vervet, fordi opplæring av tillitsvalgte er noe av det viktigste vi gjør og er nøkkelen til suksess for Fagforbundet.

- Jeg ønsker at vi skal sette hele laget i stand til å fremme Fagforbundets politikk. Våre tillitsvalgte skal oppleve mestring og inneha tilstrekkelig kunnskap for å ivareta tillitsvalgtrollen og våre medlemmer på en god måte. Min erfaring og samhandling med tillitsvalgte i alle ledd vil bidra til at rollen som opplæringsansvarlig i Fagforbundet Oslo, er noe jeg kan fylle godt. Det kommer nå spennende digitale prosjekter, som jeg var med på å igangsette, og som jeg nå ønsker at Fagforbundet Oslos tillitsvalgte skal være med å påvirke utviklingen av - og forstå nytten av. Jeg sikter da spesielt til Klubbstyrets Arbeidsrom.

Hva slags erfaring med opplæring har du?

- Jeg hatt verv som både plasstillitsvalgt, ungdomstillitsvalgt, hovedtillitsvalgt og nestleder i Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo. I disse vervene har jeg både vært elev og lærer. Det har gitt meg verdifull innsikt i hva som fungerer godt og hva vi kan forbedre. Som nestleder gjennom nesten ni år har jeg fått gleden av å lære opp mange tillitsvalgte. Jeg fikk blant annet være med å bygge opp Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo fra starten av. Det har handlet mye om å fange opp behovene hos tillitsvalgte, for deretter å kunne gi tillitsvalgte kunnskap og strategier de kan nyttiggjøre seg av i hverdagen. Denne kompetansen, og mangeårige erfaringen, vil jeg ta med meg inn i det nye vervet.

Hvilke mål har du for opplæringa i Fagforbundet Oslo?

- Jeg vil jobbe for at vi videreutvikler gode metoder for å fange opp hvilke typer kompetansebehov som trengs i organisasjonen. At vi tilrettelegger for kunnskapsdeling mellom fagforeningene og bygger opp fremtidige tillitsvalgte som kan bli dyktige opplæringsansvarlige og forelesere. Styrken til Fagforbundet er at vi er best sammen - ikke alene. Da må vi tilrettelegge for det.