Arbeidstakerne er de som alltid taper

Eva Margrete Bye jobber på Sofienberghjemmet og er medlem av Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Eva Margrete Bye tok ordet for like vilkår i kommunen på Tillitsvalgtdagen.

08.11.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 08.11.2022

I forbindelse med Fagforbundsuka arrangerte Fagforbundet Oslo en egen dag for tillitsvalgte. Nesten 150 tillitsvalgte samlet seg på torsdag 3. november for et løft i hverdagen.

Eva Margrete Bye jobber på Sofienberghjemmet som er eid av en ideell stiftelse. Det har hun dårlig erfaring med. Da byrådsleder Raymond Johansen holdt innlegg om hans vyer for Oslo kommune tok hun ordet for at alle sykehjem i kommunen burde ha like vilkår for arbeidsfolk.

Lik lønn for likt arbeid

- Det skal være lik lønn for likt arbeid i kommunen, synes jeg. Og det vil jeg at Raymond Johansen skal få vite.

- Det er flott at dagens rød-grønne byråd er imot at kommersielle skal drive sykehjem, og at de fortsatt vil arbeide mot kommersielle sykehjem hvis de vinner kommunevalget i 2023.  Men jeg synes også at de ikke skal godta ideelle eiere heller.  Årsaken er ideelle sykehus er dårligere enn kommunen når det gjelder vilkår for oss ansatte. Det har jeg selv erfart.

- Selv jobber jeg på jobber på Sofienberghjemmet. Det er nå privat eid av Sofienberg Diakonale Stiftelse og driftes av Lovisenberg Omsorg. Da vi fikk ny eier, tapte vi hybridpensjon og fikk i stedet innskuddspensjon. Vi mistet en ekstra ferieuke fra fylte 62 år og gikk ned ti kroner i kveld /helgetillegg. Og vi fikk dårligere lønn. Vi som kom fra Virke ble lønnsledende i Lovisenberg, så vi gikk kun opp 7800 koner i 100% stilling. Vi arbeidstakerne er de som alltid taper.

Hva synes du om Tillitsvalgtdagen?

- Det er første gang jeg er på dette. I Fagforbundet Pleie og Omsorg bruker vi en slik samling to ganger i året. Jeg synes det er en god idé å samle alle tillitsvalgte i Fagforbundet Oslo, slik at vi kan bli kjent på tvers. Det var også et interessant program.