Ber Oslo kommune å kutte tilskudd til barnehager i streik

Medlemmer i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo strekker for anstendig pensjon.

Medlemmer i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo strekker for anstendig pensjon. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Pressemelding fra Fagforbundet Oslo.

14.11.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 15.11.2022

Barnehagestreiken er i sin femte uke. Likevel får barnehagene penger fra Oslo kommune.

Ikke betal

- Det blir feil at kommunen skal betale for en tjeneste hverken de, eller foreldrene får, mener Roger Dehlin, leder for Fagforbundet Oslo.

I over fire uker har Fagforbundet vært i streik på tariffområdet Private Barnehagers Landsforbund (PBL). Barnehagene er finansiert av offentlig støtte og foreldrebetaling.

Brev til kommunen

I et brev datert 11. november til byråd for Oppvekst og kunnskap, Sunniva Holmås Eidsvoll, ber Fagforbundet Oslo kommunen om å stoppe utbetaling av tilskudd til de barnehager som har ansatte i streik. Årsaken er at kommunen betaler for en tjeneste de ikke får.

3600 i streik

Fra i dag streiker 3600 barnehagearbeidere for pensjonsvilkår tilsvarende de som er vanlig i kommunen. Streiken har pågått siden 17. oktober, da meklingen mellom arbeidstakerorganisasjonene og PBL ikke førte fram. Dette er en streik for rettferdighet og anstendig pensjon!