I tog for helt vanlig pensjon

Christiane Medin er barnehagelærer og medlem i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Tirsdag gikk Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo i tog for pensjon.

26.10.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 26.10.2022

Pensjonskonflikten mellom Private Barnehagers Landsforbund (PBL) fortsetter. Tirsdag gikk et streiketog fra Oslo rådhus til PBLs lokaler i Rådhusgata. Sammen krever Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta lik pensjon for sin medlemmer som kommunale- og andre private barnehager tilbyr sine ansatte.

Christiane Medin, streikevakt, barnehagelærer i Bjerkealleen Kanvas-barnehage og medlem i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo, var en av deltakerne i toget. Hun synes det er urettferdig av PBL å ikke holde det de har lovet.

Hvorfor streiker dere?

Vi streiker for å få det som er en helt vanlig pensjon i barnehagene generelt.

Hvorfor går dere i tog?

Jeg tenker det handler om å vise for alle medlemmene at vi står sammen. Det er viktig å møte opp utafor PBLs lokaler i Rådhusgata, for å vise at vi er mennesker av kjøtt og blod og ikke bare tall som skal gå i pluss.

Er det noe du har lyst til å si til PBL?

Dere holder ikke løftet dere ga. Vi har betalt ekstra i pensjon for å hjelpe dere i en overgangsfase.  Dere sier det blir for dyrt i denne omgang, men det blir ikke billigere i neste år. For hvert år som går er det flere som går glipp av pensjonen dere lovet. Det er urettferdig for dem og for oss som kommer etter.

Hvordan er det å være streikevakt?

Det er veldig hyggelig, fordi vi får så mye støtte av foreldrene. Vi ber ikke om ekstra behandling, men om en helt vanlig pensjon. Det har folk forståelse for.

Hvordan reagerer barna?

Det er veldig trist å ikke kunne gå inn til barna i barnehagen.  De savner oss og vi dem. Det er litt vanskelig å forklare barna hva en streik er og at vi ikke er sinna på barnehagen eller lederen vår. Vi har blitt lovet noe som vi ikke får, og noen ikke har holdt løftet sitt.  Det holder. Er det en ting unger forstår så er det urettferdighet.