Streik i 42 barnehager i Oslo

Streik i Private Barnehagers Landsforbund (PBL).

Streik i Private Barnehagers Landsforbund (PBL). (Foto: Fagforbundet Oslo)

42 barnehager i Oslo er i streik fra mandag 17. oktober. Striden står om pensjonen for barnehage ansatte i Private Barnehagers Landsforbund (PBL).

16.10.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 17.10.2022

- Ja til likebehandling. Nei til dårligere pensjon. Vi krever like gode pensjonsvilkår for våre medlemmer i PBL- barnehagene, som de ansatte har i de kommunale barnehagene, sier Berit Tevik leder for Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo.

- Nå har medlemmene våre ventet lenge nok - vi kan ikke lenger utsette å få på plass AFP-ordningen som gjelder i norsk arbeidsliv ellers, altså et livsvarig tillegg til folketrygd og tjenestepensjon, legger hun til.

Til sammen vil 112 barnehager over hele landet være rammet av streik. Fagforbundet streiker sammen med Utdanningsforbundet og Delta.

Striden står om pensjon

Fagforbundet står sammen med Utdanningsforbundet og Delta om kravene overfor arbeidsgiver, men lyktes ikke i å komme til en løsning hos Riksmekleren. Striden står om to punkter knyttet til pensjon:

• Alle ansatte i PBL skulle ifølge protokollene fra de tre foregående lønnsoppgjør meldes inn i Fellesordningen for AFP senest fra 1. januar 2023.
  • Ansatte i PBL-barnehagene har på bakgrunn av enigheten om omleggingen av pensjonsordningen i 2019 midlertidig betalt en høyere egenandel til pensjon enn andre private og kommunale barnehager.

For hvert år innføring av Fellesordningen med livsvarig AFP utsettes, vil stadig flere ansatte miste rettigheter til denne ordningen for alltid.

Pensjonstilskudd skal ikke gå til utbytte

Private barnehager får tilskudd til pensjon av det offentlige. Penger mottatt av det offentlige skal gå til det pengene er ment å gå til, og ikke til å dekke andre kostnader eller utbytte på bekostning av de ansattes pensjonsrettigheter.

Vi mener at dagens tilskuddordning til pensjoner i hovedsak er tilstrekkelig, men deler samtidig PBLs syn på at det offentlige skal dekke pensjonene til de ansatte, krone for krone, dersom tilskuddet ikke er tilstrekkelig. Men dette må regjeringen og PBL ordne opp i seg imellom – det skal ikke barnehageansatte ta regninga for, sier en samlet arbeidstakerside.

Her kan du lese mer om streiken.