Nå er det på tide at det skjer noe

Pedagogisk leder Natalie Jimenez holdt appell for Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Streiken for rettferdig pensjon i barnehagene fortsetter. Onsdag var det markering utenfor Stortinget.

03.11.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 03.11.2022

Hundrevis av streikende barnehageansatte fra Private Barnehages Landsforbund (PBL), med sympatisører, var til stede da Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta samlet seg foran Stortinget med krav om rettferdig pensjon, onsdag 2. november.

Appellant fra Fagforbundet Barn og Oppvekst

Natalie Jimenez er pedagogisk leder i Læringsverkstedet Vestskrenten barnehage og varatillitsvalgt i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo. Hun holdt appell for de streikende på vegne av Fagforbundet og høstet stor applaus og tilrop. Vi har stilt henne noen spørsmål.

Hvordan var det å holde tale foran hundrevis av oppmøtte?

- Det var kjempegøy. Det var også utrolig lærerikt og spennende. Det er første gang jeg holder en appell i en streik, og jeg har aldri snakket for så mange mennesker noen gang.

Hvorfor er denne streiken viktig?

- Denne streiken er viktig, fordi vi streiker for en bedre pensjon. Vi vil behandles rettferdig og vi vil ha de samme rettighetene som andre.
- En bedre pensjon har vært lovet av PBL i mange år, nå er det på tide at det skjer noe.

Er det noe du ønsker å si til PBL?

- Å drive barnehage er ikke som å drive butikk. Det er mange viktige verdier og holdninger vi ansatte formidler til barna hver dag. Og akkurat dette kan jeg ikke se at PBL viser sine ansatte. Og dette synes jeg burde gå begge veier. Det er også vanskelig å se at de etiske og moralske verdiene er tilstede i denne saken.

Hvordan reagerer barn og foreldre på streiken?

- Foreldre støtter oss i kampen. De heier på oss og håper at vi får det vi fortjener.

- Jeg jobber med de minste barna så de har ikke sagt så mye. Det varmer veldig når jeg står streikevakt og barna smiler når de ser oss på utsiden av gjerdet.