Streikevakter ble hyllet på Fagforbundets landsmøte

Det er streik i PBL-området, Fra vestre: Stine-Helen Larsen, Gianina Nitache, Marion Strand Hevnskjel, Christiane Medin, Wiktor Bærheim Lokander og Marta Tryjanska fra Fagforbundet Barn og Oppvekst. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Lik pensjon for barnehageansatte er målet for de streikende i Private Barnehagers Landsforening (PBL).

19.10.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 25.10.2022

Fikk applaus fra statsministeren

Streikevaktene Stine-Helen Larsen, sekretær Fagforbundet Barn og Oppvekst, Gianina Nitache fra Andromeda barnehage ULNA AS, Marion Strand Hevnskjel fra Østmarka idrettsbarnehage Læringsverkstedet, Christiane Medin fra Bjerkealleen Kanvas-barnehage, Wiktor Bærheim Lokander fra Espira Grefsen stasjon, og Marta Tryjanska, streikeleder og opplæringsleder Fagforbundet Barn og Oppvekst møtte stor applaus fra statsminister Jonas Gahr Støre og hele landsmøtet.

Vi fikk et intervju med dem før de gikk på scenen

Hvorfor streiker dere?

- Vi vil ha en vanlig pensjon, akkurat som alle andre.

Får dere sympatierklæringer?’

- Folk støtter oss i streiken og mange kommer med fine kommentarer.

Er det noe dere vil si til ledelsen i Private Barnehagers Landsforening (PBL)?

- Gi oss pensjonen vi skal ha. Ferdig snakka!

Hvor lenge vil dere steike?

- Vi skal streike til vi vinner!

Streiken trappes opp på torsdag

17. oktober gikk over 1000 ansatte i private barnehager ut i streik etter at meklingen mellom arbeidstakerorganisasjonene og PBL ikke førte fram natt til lørdag. De krever de samme pensjonsvilkårene som er vanlig i kommunale og andre private barnehager. Streiken trappes opp. På torsdag tas ytterligere 1000 ansatte ut i streik. Av disse er 492 medlemmer i Fagforbundet.

Les mer om barnehagestreiken.

Les mer om Fagforbundets landsmøte 2022.