Endelig landsmøte!

GLEDER SEG: Jeanette Lea Romslo og Victoria De Oliveira.

GLEDER SEG: Jeanette Lea Romslo og Victoria De Oliveira. (Foto: Fagforbundet)

Mandag samles Fagforbundet til landsmøte. Av 459 delegater er 23 av dem 30 år eller yngre. – Skulle veldig gjerne hatt enda flere der, sier nestleder av Fagforbundet Ung, Jeanette Lea Romslo.

14.10.2022 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 14.10.2022

– Vi er fremtiden, men vi er også her og nå. På landsmøtet bestemmer vi retningen fremover, politikken vi skal arbeide med, og hvilken retning vi vil samfunnet skal gå de neste årene. Det er vi som er fremtidens arbeidstakere, og vi bør kunne være med på å påvirke hvordan den fremtiden skal se ut, forklarer Romslo.

Hun får støtte av leder av Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira.

– Det er viktig med unge på landsmøte fordi de skal representere medlemsmassen, de tør å tenke litt annerledes og de tør å utfordre de veldig faste rammene mange av de som har vært tillitsvalgte i mange år har, sier Oliveira, og fortsetter:

– I tillegg kommer mange unge rett fra skolebenken på videregående, fra lærlingtiden eller fra tiden som student. Dermed kan de være med å representere de medlemsgruppene som ennå ikke har kommet skikkelig inn i det arbeidslivet vi jobber for å gjøre til det beste.

Godt forberedt

Når Fagforbundets femte ordinære landsmøte går av stabelen mandag 17. oktober, er det et år forsinket, takket være covid. I alt skal 459 tillitsvalgte fra hele landet tilbringe fem dager i Folkets Hus i Oslo.

Landsmøtet er Fagforbundets viktigste politiske arena. Det er her vi legger politikken for hva vi skal mene, og hvordan vi skal jobbe de neste fire årene. Hit kommer det tillitsvalgte fra hele landet, fra alle yrkesseksjoner, og fra pensjonist, uføre og ung. Det gjør at landsmøtet i stor grad speiler medlemmene og gjør oss i stand til å ta gode avgjørelser, forklarer Oliveira.

Les også: Fagforbundet Ung garanterer sprell på forbundets landsmøtet

Tannhelse, bolig, pensjon, solidaritet, lærlingtiden, studentpolitikk og klima og miljø er blant sakene de unge tillitsvalgte folk kommer til å jobbe ekstra mye med på landsmøtet.

Samtidig har de unge delegatene et bredt interessefelt og representerer ulike livssituasjoner og interesser. Jeg er stolt av bredden vi har og at vi har så mange unge som er så dyktige på sine felt, sier Romslo.

Vi har i over et år hatt stort fokus på landsmøtet og de forberedelsene som må gjøres. Alt fra prosesser med dokumentbehandling i styr og stell, men også for å forberede de unge delegatene på best mulig måte. Vi har hatt flere omganger med tale- og debatteknikk, og vi har hatt jevnlige delegasjonsmøter med ung-delegasjonen i Teams. Samarbeid er viktig!

De unge skal rocke landsmøtet

For første gang i historien har Fagforbundet Ung sin egen delegasjon til landsmøtet. Det er en god start. De er fem som skal representere de unge medlemmene, i tillegg til leder og nestleder, som er i landsstyret, og flere ungdomstillitsvalgte som er gjennom regionene, ifølge Oliveira.

– Vi er 50 000 av Fagforbundets 400 000 medlemmer. Vi er på god vei med de fem delegatene, men om jeg kunne valgt ville jeg sagt minst 20 % av landsmøtet burde vært under 35 år, bestående av både unge delegater fra regionene, yrkesseksjonene og ung-delegasjonen.  Jeg vil si at jeg som leder av Fagforbundet Ung gleder meg til å se de unge rocke landsmøtet, og jeg tør påstå at vi er en av de best forberedte delegasjonene.

Les også: Temaside for Fagforbundets landsmøte