Overenskomst for Oslo kommune 2022 – 2024 er publisert

Fra venstre; Roger Dehlin, Anne Kathrine Ellila, Stein Olav Ringen, Per Egil Johansen, Hanne Groseth (FO). Bak: Einar Bergem (CREO) Nederst: Roger Vinje (SL) (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Tillitsvalgt kan nå bla seg igjennom alle punkter i nye Dok. 25.

06.10.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 10.10.2022

- Ta vare på overenskomsten. Ta den med på kurs og opplæringstiltak. Den er ment som et nyttig oppslagsverk i forhold til dine lønns- og arbeidsvilkår. Her finner du både stillingskoder, lønnsrammer og bestemmelser som regulerer ditt arbeidsforhold, sier Per Egil Johansen, leder i LO Kommune Oslo.

Alle tillitsvalgte i Fagforbundet Oslo vil bli tilsendt den nye overenskomsten. Med det offisielle navnet «Dok. 25. Oslo kommunes overenskomster med arbeidstakerorganisasjonene vedrørende lønns- og arbeidsvilkår for arbeidstakere i Oslo kommune. Tariffperioden 1.5.2022-30.4.2024.»

Forhandlingene ferdig i mai

Tarifforhandlingen mellom Oslo Kommune og forhandlingssammenslutningene LO Kommune Oslo, Akademikerne, Unio og YS-K Oslo endte med brudd 29. april, i likhet med oppgjøret for resten av kommune-Norge.

Et døgn på overtid ble det enighet mellom LO Kommune Oslo og Oslo kommune den 24. mai. Oppgjøret ga reallønnsvekst for LO-medlemmene. Alle fikk minst 3,71 prosent økning, men minimum 18 800 kroner. I tillegg klarte forhandlerne å unngå lokale forhandlinger i årets oppgjør, noe som var en svært viktig seier.

Overenskomsten ble sendt til uravstemning og medlemmene i Fagforbundet Oslo sa med hele 84,8 prosent et rungende ja til den nye tariffavtalen i Oslo kommune.
LO Kommune Oslo har fått trykket opp den nye overenskomsten.