Lønnsoppgjøret Oslo kommune 2022: Hele laget skal ha et godt lønnsoppgjør!

Roger Dehlin, leder Fagforbundet Oslo.

Pressemelding fra Fagforbundet Oslo om lønnsoppgjøret i Oslo kommune 2022.

19.04.2022 av Bjørn Lodve Wikstrøm
Sist oppdatert: 22.04.2022

I dag starter forhandlingene om hovedoppgjøret i Oslo kommune. Kl. 14.00 møttes partene i første runde for å overlevere kravene. Hovedkravet er økt kjøpekraft, i form av kronetillegg.

- Vårt hovedkrav er at hele laget skal ha et godt lønnsoppgjør.  Vi krever at kjøpekraften skal økes for alle ansatte. Vi legger ramma fra frontfaget til grunn som et minimum for forhandlingene i Oslo kommune, sier Roger Dehlin, leder for Fagforbundet Oslo som organiserer 16 000 ansatte i Oslo kommune.

Vil ha kronetillegg

- Vi krever at lønnsoppgjøret kommer i form av kronetillegg. Stigende rente, høy strømpris og økte priser gjør at det blir ekstra viktig at lønnsoppgjøret kommer som et generelt kronetillegg for alle. Når vi sier at hele laget skal ha et godt lønnsoppgjør, så er det å ivareta helheten. Vi vil motsette oss at noen grupper skal stikke ifra resten av laget, og vi vil motsette oss lokale forhandlinger, sier Dehlin.

- I tillegg til at vi krever økt kjøpekraft for alle, har vi lagt fram krav på flere andre viktige områder. Vi vil ha seniorpolitiske tiltak som virker, og som får arbeidstakere til å stå lenger i jobb. Videre vil vi ha på plass et tydeligere rammeverk for bruk av hjemmekontor, ramser Dehlin opp.

Fagforbundet har også framsatt krav som vil bidra til å sikre framtidig rekruttering av fagarbeidere, men også at Oslo kommune må tilby flere lærlingeplasser.

Partene har frist fram til midnatt natt til 1. mai på å bli enige om ny tariffavtale. Om forhandlingene ikke fører fram går oppgjøret videre til mekling med bistand fra Riksmekleren.

Nedenfor kan du lese det første kravdokumentet fra LO Kommune Oslo, og Oslo Kommunes første tilbud til arbeidstakersammenslutningene.