Ny kurs i feil retning

Roger Dehlin, leder for Fagforbundet Oslo

Roger Dehlin, leder for Fagforbundet Oslo (Foto: Fagforbundet Oslo)

Innlegg i Dagsavisen 19. september.

19.09.2022 av Roger Dehlin, leder av Fagforbundet Oslo
Sist oppdatert: 19.09.2022

Oslo Høyre går til valg med løfte om større valgfrihet. Det betyr at private skal konkurrere om sykehjemsdrift og barnehager («Ny kurs for Oslo» Vårt Oslo 24.8.22). Vi mener det vil føre til dårligere arbeidsvilkår og omsorg. Det er vår erfaring fra sist gang Høyre, Frp, KrF og Venstre styrte byen.

Oslo Høyres politikk er å flytte folks lønn og pensjon over i private investorers lommer. Det er gammel høyrepolitikk som skaper dårligere tjenester og ett større Forskjells-Oslo.

Under «Raymond-byrådet» har Oslo kommune holdt seg til anstendige vilkår for arbeidstakerne. I de tjenestene som ble privatisert ligger lønn og sosiale vilkår ofte langt under gjennomsnittet. Vi har sett at folk har gått opp 50.000 – 100.000 i lønn når sykehjem på nytt er blitt kommunale.

Vi kan også nevne de systematiske lovbruddene som ble begått av Adecco Helse, som var selve kronjuvelen i høyresidens utstillingsvindu i Oslo. Vi så også mye av det samme i Stendi-saken.

Dagens byråd har tatt barnehager og sykehjem tilbake i egenregi, fordi alle som jobber i kommunen skal ha anstendige betingelser. Ikke for å ta fra brukerne valgfriheten. Byrådet ønsker også å sikre arbeidsfolks rettigheter i privat virksomhet, med krav mot sosial dumping i de kommunale anbudene (Oslo-modellen).  I tillegg forsøker byrådet ut en kommunal vikarpool, for å sikre folk faste og hele stillinger.

Normal lønn og sosiale vilkår er ingen garanti for god omsorg, men vi vet at folk som ikke føler seg verdsatt søker seg vekk. Det blir også vanskelig å få tak i kompetente ansatte når folk slutter. Framover vil det bli et stort behov for kvalifisert arbeidskraft i omsorgsektoren. Derfor er det ekstra uforståelig at Oslo Høyre vil satse på privatisering. I tillegg slipper brukere å oppleve at tjenesteyter går konkurs. På Vinderen måtte kommunen overta et sykehjem over natta da Norsk Omsorg og Rehabilitering ga seg.

Vi anbefaler våre 50 000 medlemmer, og alle som er opptatt av at ansatte skal ha anstendig vilkår og at brukere skal ha trygge tjenester, å stemme på nye fire år med Raymond.