Kommunale bad øker tilgjengeligheten for folk

Lars-Petter Einarsen er hovedtillitsvalgt i Bymiljøetaten

Lars-Petter Einarsen er hovedtillitsvalgt i Bymiljøetaten (Foto: Martin Halsos/Fagforbundet Oslo)

Nye Manglerud bad åpner 23. september. Det er det første nye badet i Oslo på 40 år.

15.08.2022
Sist oppdatert: 15.08.2022

I den anledning har Fagforbundet Oslo intervjuet Lars-Petter Einarsen, som er hovedtillitsvalgt (HTV) i Bymiljøetaten. Som HTV har han vært med i byggeprosessen til det nye badet, for å sikre de ansatte og medlemmens interesser.

Hvor lenge har du jobbet med Manglerud bad?

- Som HVT for Bymiljøetaten har jeg jobba med Manglerud bad i hele prosjektperioden. Det har vært morsomt å være med når man ser hvor flott bygget blir, og hvor bra tilbud det vil bli for Mangleruds befolkning. Her kan folk trene, bade med ungene og ta badstue sammen med kompiser. Ungdommene i bydelen kan lære kunsthåndverk, musikk, dans og teater på kulturskolen som kommer i samme bygget. De kan også besøke ungdomsklubben i etasjen under på kvelden. Det får selvdrevet café og studio. Det er flott å bo i en by som bruker penger på at voksne og barn skal ha det bra.

- Som tillitsvalgt for de ansatte i Bymiljøetaten er det viktig for at meg at mest mulig drives i egenregi av kommunen. Jeg er stolt av at jeg fikk stoppet privatiseringen av Nortvedt bad, etter at jeg ble varslet av medlemmene som jobbet der. Som ansatte i kommunen har vi sett at privatdrevne bad er blitt gjort utilgjengelig for befolkningen. De er i stedet blitt et sted for medlemmene i idrettslaget, eller treningssenteret, som driver badet. Det erfarte vi med gamle Manglerud bad som ble drevet privat av et idrettslag. Det er også en trygghet for ansatte å ha Oslo kommune i ryggen. Da veit du at lønna kommer som avtalt, og at kommunen har råd til overtid og lønnsutvikling. Vi har sett at når virksomheter har blitt satt ut har lønna gått ned og pensjonen blitt dårlig.

Når ble du fagorganisert?

- Jeg ble fagorganisert da jeg var 17 år og jobbet som postbud. Det var på fars ordre, men jeg forsto raskt hvor viktig det er. Å være fagorganisert gir deg trygghet. Du har noen å gå til hvis det oppstår en arbeidskonflikt, mobbing eller du ikke får lønn eller tillegg som du har krav på.

- I 2006 ble jeg tillitsvalgt i Trafikketaten (nå Bymiljøetaten) og HVT i samme sted høsten 2015.

Neste år er det kommunevalg. Hva bør folk tenke på?

- Som medlem i Fagforbundet bør du mene noe om arbeidsgiveren din, som er politikerne i Oslo kommune. Det viktigste er at du stemmer. Har du ikke stemt kan du ikke klage. Husk at hver stemme teller.Det er dessverre mange hjemmesittere. I forrige kommunevalg stemte kun 68 prosent.

- Jeg minner også på at Manglerud bad er det første nye offentlige bad på 40 år! Det ble kjapt vedtatt da dagens byråd kom på plass. For tiden er tre nye bad på gang, blant annet Tøyenbadet. Så jeg merker en stor forskjell fra tidligere byråd.