God lavtlønnsprofil i årets lønnsforhandlinger i UNILABS

Sekretær i Fagforbundet Oslo

Sekretær i Fagforbundet Oslo (Foto: Fagforbundet Oslo)

B-delsforhandlingene ved UNILABS ble gjennomført 20. april og partene kom fram til en enighet.

10.05.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 11.05.2022

- Oppgjøret i UNILABS har en økonomisk ramme på 3,7 prosent. Det er i tråd med frontfagsramma. Vi kan trygt slå fast at dette er et oppgjør med en god lavtlønnsprofil, som sikrer kjøpekrafta til alle medlemmene, sier Lasse Kristiansen, leder for forhandlingen og sekretær Fagforbundet Oslo.

- Fagforbundet er svært godt fornøyd med at partene enige om at all tidligere yrkeserfaring skal telle med som lønnsansiennitet. Dette vil først bli innført i forbindelse med tariffoppgjøret 2023, men vil ha stor økonomisk betydning for veldig mange av våre medlemmer, forsetter han.

- I tillegg er stedfortrederbestemmelsen forsterket. Fagforbundet er også godt fornøyd med at en rekke subjektive kriterier ved fastsettelse av individuell lønn er tatt ut, avslutter Lasse Kristiansen.

Mer om oppgjøret

• De ansatte gis et kronetillegg på til sammen 16 037 kroner. Det inkluderer det sentrale tillegget fra A-delsforhandlingene.
  • I tillegg gis ansatte på Kundesenteret et særskilt tillegg på 2 000 kroner. Det treffer mange av de lavest lønnede.