Ønsker ansvarlige arbeidsforhold i bussbransjen

Bussjåfør og tillitsvalgt i OSA

Bussjåfør og tillitsvalgt i OSA (Foto: Janne Sætereng)

18. mars er det bussførerdagen. Vi har gjort et intervju med bussfører og tillitsvalgt Janne Sætereng i forbindelse med markeringa.

16.03.2022 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 16.03.2022

Hvordan ble du bussjåfør og hvorfor ble du tillitsvalgt?

-  Jeg ble bussfører ved en tilfeldighet. Egentlig skulle jeg bli skipsmekaniker, men det ble dårlig tider for sjøfarten. Derfor skaffa jeg meg sertifikat for tungt kjøretøy istedet. I 1986 begynte jeg å kjøre buss for Oslo sporveier, fordi bedriften kunne gi meg en fast stilling med fast lønn. Slik er det ikke idag for nyansatte. Nå er vi på anbud og folk er midlertidig ansatt. Vi har timessjåfører og vi står med lua i hånda. De siste to årene har arbeidsvilkårene blitt så tøffe at vi ikke lenger kan forholde oss til arbeidsmiljøloven.

- Jeg ble tillitsvalgt for å kunne påvirke anbudsprosessen ved å øke kunnskapen til medlemmene og de rundt meg. Jeg valgte Oslo Sporveiers arbeiderforening (OSA), fordi det er den eneste fagforeningen som står for egenregi hos oss. Jeg valgte også OSA fordi de har en god streikekasse. Du får som medlem i Fagforbundet 70 prosent av lønna di skattefritt ved streik. Har du 35 000 i måneden betyr det 10 000 kroner mer utbetalt, enn hvis du hadde vært medlem av Fellesforbundet og YTF (Yrkestrafikkforbundet). Det godet bruker jeg for å verve folk til OSA, og det med suksess.

Hva er det beste med å være bussjåfør og hva skulle du ønske var bedre?

- For meg er det å være bussjåfør verdens beste yrke. Jeg smiler til passasjerene, og de smiler til meg. Og fra en stressless ser jeg Oslo, minutt for minutt, gjennom frontvinduet.

- Jeg skulle ønske det var ansvarlige arbeidsforhold i bussbransjen og at kjøreplanene blir lagt opp etter kjøre- og hviletid. Slik at vi slipper å miste jobben og lappen på grunn at vi er utslitte. I tillegg jobber vi skift. Dette samlet følger ikke paragraf 1 i arbeidsmiljøloven. Jeg ønsker sporveismodellen for oss bussførere, fordi da kan vi påvirke rasjonaliseringsprosessen.

Hvordan skal du feire bussførernes dag?

-  Fagforbundet og OSA skal ut og spre glede med boller og kaffe til bussførerne. På kvelden har vi laget et eget arrangement for medlemmene i OSA, slik at det også blir bussførerkveld den 18. mars. Ikke bare bussførerdag.

Hvorfor er det viktig å være fagorganisert?

- Hvor hadde vi vært uten fagorganisering? Ikke ville vi hatt fem ukers ferie og ingen pensjonsordning. Lista er lang for alle goder som er kjempet fram gjennom åra. Hva skjer i de landene som ikke en har en sterk fagforening? Den virkeligheten er ikke pen. Å være i fagforening er veldig viktig. Men like viktig er å velge en fagforening som står for det du selv mener og som ikke går konk hvis det blir streik.