Nøkkelen til løsning er hos direktørene

I et innlegg i Dagsavisen 15. oktober argumenterer Anna Elisabeth Uran og Mari Røsjø for at ansvaret for en rask løsning av streiken er hos kulturlederne.

15.10.2021 av Anna Elisbeth Uran, 2. nestleder i Fagforbundet Oslo og Mari Røsjø, leder i Fagforbundet Teater og Scene
Sist oppdatert: 15.10.2021

Geir Bergkastet (adm. dir., Den Norske Opera & Ballett), Marta Hjelle (direktør Nationaltheatret), Hans Antonsen (direktør, Det Norske Teatret) og Jan Beckmann (adm. dir., Oslo Nye Teater) skriver at de vil ha en slutt på kulturstreiken i Dagsavisen 12. oktober. De skriver at de er villige til å strekke seg langt for å løse konflikten, men tydeligvis ikke langt nok til å holde allerede inngåtte avtaler?

Direktørene svarer ikke på om de mener det er greit å gå fra avtalen partene hadde i 2016, og om de er enig i forsøkene på å stille tvil ved de ansattes pensjonskrav, i stedet for å komme oss i møte. Vi minner om at Fagforbundet, NTL og Creo allerede har kommet dere i møte, det gjorde vi i 2016. Når dere innfrir det som dere har lovet er denne streiken over.

I stedet for å finne en løsning på streiken registrerer vi at kulturlederne flere steder har abdisert. Direktør ved Oslo Nye Teater Jan Beckmann uttaler for eksempel til Musikkultur 7.10.21 at «Partene må sette seg sammen og finne en løsning på dette», fordi som Beckmann sier: «Det er oss på gulvet og publikum som må betale prisen». Administrerende direktør ved Oslo Nye Teater fremstiller seg selv som en uskyldig tredjepart i streiken som rammer store deler av norsk kulturliv – midt i gjenåpningen etter koronastengte scener. Man kan lure på hva styret på Oslo Nye Teater og ikke minst eier Oslo kommune tenker om at direktøren fraskriver seg ansvaret på denne måten?

Vi kan være uenige om pensjonsspørsmålet, det er en ærlig sak. Men å umyndiggjøre seg selv på den måten Beckmann gjør her viser en manglende respekt for de ansatte. Det er kanskje ikke så rart at det ikke er noen løsning i sikte for kulturstreiken dersom alle lederne tror de kan komme unna med å fraskrive seg alt ansvar?

På for eksempel Oslo Nye Teater har pensjonskostnadene blitt halvert siden vi gikk med på den midlertidige innskuddspensjonen. Kostnadsforskjellen mellom innskuddspensjon og hybridpensjon er på om lag 1 %. Dette er hovedsakelig kvinnetillegget og noen administrative kostnader som må til for å sikre en pensjon som varer livet ut og er like god for kvinner som for menn. Kultursjefene velger heller å stenge ned enn å innfri dette beskjedne kravet.

Det som trengs for å få avsluttet kulturstreiken er kulturledere som faktisk leder. Ledere som tar ansvar for sitt teaters samfunnsoppdrag, budsjett og arbeidsmiljø. Hvis det skjer, blir det en rask løsning på kulturstreiken.