Silje er klar for å streike lenge

Silje Hostvedt Isaksen er blitt kjent for å ha laget en praktfull streikekjole av tjue handlenett fra Fagforbundet. Hun er klar for å streike lenge.

14.10.2021 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 15.10.2021

Streikevakt Isaksen jobber som kostymesyer, og påkleder, i kostymeavdelinga til Det Norske Teatret. Hun har vært medlem i Fagforbundet Teater og Scene siden hun var ferdig med utdanninga i 2014.

Hun streiker fordi arbeidsgiver har brutt løftene om en felles målsetting om en livsvarig og kjønnsnøytral pensjon, som partene ble enig om i 2016.

- Når vi har målsettinga om livsvarig og kjønnsnøytral pensjon svart på hvitt, er det lett å stå inne for denne streiken, sier Silje Hostvedt Isaksen.

- Jeg er også veldig for en ordning som gir større trygghet enn en innskuddspensjon. Det å ha samme utbetaling hver måned, også når du er pensjonist, er veldig viktig for meg. Når du allerede har lite å rutte med, er det viktig at du har oversikt over hva du får utbetalt i måneden, sier hun.

Streiker også for dem som kommer etter

Hun er klar for å streike lenge:

- Jeg er klar for å streike lenge. Dette er en sak som ikke bare er viktig for meg, men også for de som kommer etter. Slik som andre før meg har kjempa for rettigheter som har blitt en selvfølgelighet i arbeidslivet. Slik håper jeg at framtidas arbeidere kan se tilbake og tenke: Tenke at det var helt absurd å måtte streike for å ha en pensjon som varer livet ut og som er kjønnsnøytral. Det er et mål for meg, sier Isaksen.

- Men selv om det er fint å kjempe for en rettferdig sak, så håper jeg at vi snart blir enige, avslutter Silje Hostvedt Isaksen.

Så mye kan Silje tape

En ung kvinne vil tape mye på ordningen med innskuddspensjon som arbeidsgiver tilbyr. Differansen vil utgjøre over 1.000 kroner i måneden. I alt over 400.000 i løpet av tida fra hun går av med pensjon til hun oppnår forventa levealder. Lever hun lenger, vil forskjellen være enda større.

Streiken blir utvidet fra 18. oktober. Da vil 80 nye kulturansatte gå ut i streik på Nationaltheatret. Til sammen vil 891 kulturansatte være i streik for livsvarig og like pensjon for kvinner og menn.

Her kan du lese mer om streiken i kultursektoren.