Deltidskrisa – en av våre viktigste valgkampsaker

Denne uka lanserte Fagforbundet en bred kampanje mot deltidskrisa. Jobben for hele faste stillinger er jobb nummer én, og derfor en av hovedsakene våre i valgkampen.

12.08.2021 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 30.08.2021

Fagforbundet setter i gang en rekke kampanjetiltak denne uka. Vi håper våre tillitsvalgte og medlemmer vil være med å hjelpe oss å spre budskapet.

Underskriftskampanje for heltid

Fagforbundet lanserer en underskriftskampanje for heltid, der hovedkravet er lovfesta rett til heltid. Hele 70 prosent av våre medlemmer i helse- og omsorgssektoren jobber deltid.

Kampanjen er digital, og vi håper forbundsregionane og fagforeningene vil bidra til å dele kampanjen i sosiale media.

Kampanjen finner du her: https://www.underskrift.no/vis/8593/

Vi har også laga en plakat med QR-kode, slik at dere kan bruke denne saka på stands – og få folk til å bruke telefonen for å signere. Plakaten kan lastes ned i saken på intranett som heter valgkampinfo. (NB: krever innlogging)

Fylkesvise rapporter om deltidskrisa

Deltidslista, hvor Retriever har samlet tall over utlyste helsefagarbeiderstillinger. Den viser omfanget av deltidsjobbing blant medlemmene våre. Vi vet fra før at mange av våre medlemmer jobber deltid, at mange ønsker heltidsstilling, og at noen fremdeles ønsker å jobbe deltid. For første gang har vi tall som viser hva som er grunnen til at en del av medlemmene våre ønsker å jobbe deltid: Den viktigste grunnen er høyt arbeidspress på jobb.

Én prosent heltid

Det lyses ut mange stillinger for helsefagarbeidere men kun 18 prosent av alle stillingene som lyses ut er en heltidsstilling. Aller verst er det i Vestfold og Telemark, der er kun én prosent av stillingene som lyses ut er heltid.

SoMe-kampanje om deltidskrisa

Fagforbundet nasjonalt har laget en rekke filmer til sosiale media om deltidskrisa og kravet om hele og faste stillingar. Vi annonsere filmene i ulike sosiale media, for å nå enda flere medlemmer og velgere. Vi håpar forbundsregionene, fagforeningene, tillitsvalgte og medlemmer kan bidra til å dele filmene, kampanjene og rapportene i sosiale media.

Filmene finner dere på Facebook og Youtube.

ABC Deltid-kampanjen til Fagforbundet Ung

Fagforbundet Ung lanserer nettsiden ABC Deltid, en kampanje om deltidskrisa retta mot ungdom og unge voksne. Denne kampanjen ble lansert sammen med AUF på AUFs sommerleir på Utøya 10. august.

Med seg til Utøya hadde Fagforbundet Ung fire krav til Arbeiderpartiets leder og statsministerkandidat, Jonas Gahr Støre.

Leder av Fagforbundet Ung, Victoria De Oliveira, stortingskandidat Åse Kristin Ask Bakke, Ap-leder Jonas Gahr Støre og AUF-leder Astri Hoem diskuterer hva som må gjøres for å løse deltidskrisa under lanseringen av ABC Deltid på Utøya 10. august

Her er kravene fra Fagforbundet Ung til Ap:

• Vi krever at det arbeides for en heltidsreform
  • Lovfestet rett til heltid
  • Legge til rette for gjennom bedre kommuneøkonomi, som gir mulighet for å kun lyse ut hele stillinger
  • Vi krever at heltidsreformen er et kvinneløft like mye som et heltidsløft.

Se overleveringen av kravene og paneldebatt på facebook

Rapport om deltidskrisa fra Samak

LO og Ap skal lansere en rapport om deltidskrisa fra SAMAK, som er samarbeidsorganisasjonen til LO og de sosialdemokratiske partiene i Norden. Lanseringa av konklusjonene skjedde på et frokostmøte 10. august, der Mette Nord, Ap-sekretær Kjersti Stenseng og den svenske Kommunal-leiaren, Tobias Baudin, deltok. Selve rapporten kommer senere.

Les om heltidskampanjen i VG: Denne uka skal vi vinne valget

Disse er rammet av heltidkrisa