Nyhetsbrev for mai 2020

Her finner du Fagforbundet Bergens nyhetsbrev for mai 2020

14.05.2020
Sist oppdatert: 15.05.2020

I dette nyhetsbrevet kan du lese mer om:

• Innspill til LO-kongressen i 2021
  • Fortsatt stengt på fagforeningskontoret
  • Mulighet for personlige digitale møter
  • Digitale klubbmøter
  • Revidert nasjonalbudsjett
  • Arbeidskamper
  • Yrkesfaglig
  • Medlemsfordeler
  • Aktuelle møter/foredrag
  • Aktuelt
  • Kontaktinformasjon

Innspill til LO-kongressen i 2021:

I mai 2021 samles 300 valgte delegater fra hele den store LO-familien til kongress. Her skal de vedta LO sin politikk og

{insert_ep_object class="right" style="float: right;" templateName="image_half" profileId="" imageId="74762" description1="" description2="" align="right" href="" type="imageTemplate"}

planer for den neste fireårsperioden. Fagforbundet med sine 390.000 medlemmer er en del av dette.

Vi er en demokratisk medlemsorganisasjon, og det er viktig at hele organisasjonen vår er med i arbeidet med å utforme morgendagens arbeidslivspolitikk.

Du kan delta i programprosessen ved å sende inn forslag til fagforeningen. Dette vil da bli behandlet videre i ulike organer frem til delegatene på kongressen møtes for å diskutere og vedta den endelige politikken i mai 2021.

Her finner du info om hvordan du går frem.

Fortsatt stengt på fagforeningskontoret:

De frikjøpte på fagforeningskontoret har de siste ukene hatt hjemmekontor som følge av koronaepidemien og de restriksjonene som er gitt av myndighetene. Denne ordningen vil fortsette de neste ukene også. Men vi er tilgjengelig på telefon og e-post.

Digitale møter:

Selv om det for tiden ikke er aktuelt å møte på kontoret, legger vi likevel til rette for personlige møter. Dersom du har behov for et møte med noen av oss på kontoret, kan vi ta det digitalt.

Digitale klubbmøter:

Ettersom det ikke er mulig å gjennomføre vanlige klubbmøter for tiden, ønsker vi prøve ut digitale møter i stedet. På den måten kan dere som medlemmer delta på møte i klubben hjemme fra egen stue. Om dere har ønske om et slikt klubbmøte er det bare å ta kontakt. Dersom det er en tillitsvalgt på arbeidsplassen, tar du kontakt med vedkommende.

Revidert nasjonalbudsjett:

Regjeringen har lagt frem revidert nasjonalbudsjett. LO har skrevet et notat på det fremlagte budsjettet. Du finner det her.

Arbeidskamper:

Internasjonalt:

I USA er det også mange streiker og aksjoner for tiden. Det er laget et interaktivt kart som viser de ulike streikene og hva det handler om. Det finner du her.

Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO) er FNs organisasjon for arbeidslivet. ILO jobber med å sikre arbeideres rettigheter verden over. ILO er FNs vaktbikkje i arbeidslivet. Les mer om ILO her.

Yrkesfaglig:

Fagforbundet organiserer medlemmer innen en lang rekke yrkesgrupper. Faktisk er medlemmer med 180 ulike yrker del av vårt faglige felleskap. Det gjør at vi, alle sammen, utgjør en solid stamme av den norske velferdsstaten. Vi mener at alle er like viktige. Uansett hva du gjør i ditt daglige virke.

P.t er alle planlagte fysiske kurs/aktiviteter avlyst. Det betyr at det i stedet settes opp digitale tilbud. Blant annet webinarer og møter på nett.

Yrkesfaglige tilbud:

Internasjonal solidaritet:

Fagforbundet er opptatt av internasjonal solidaritet. Vi har finansiert byggingen og drifter Fagforbundets SOS-barneby i Huambo, Angola. I tillegg har Fagforbundet og Norsk Folkehjelp en samarbeidsavtale for å støtte palestinernes kamp mot okkupasjon og undertrykking, og rydding av klasebomber i Laos.

Norsk Folkehjelp er fagbevegelsens egen solidaritetsorganisasjon. Du finner mer om Norsk Folkehjelp og organisasjonens arbeid her: www.folkehjelp.no

Mer om Fagforbundets solidaritetsprosjekter finner du her.

Medlemsfordeler:

Fordelen ved å være mange, er mange. Fagforbundet er nesten 400.000 medlemmer, og kan gi gode fordeler til sine medlemmer. Den viktigste fordelen er de tillitsvalgte på arbeidsplassen og at du får hjelp dersom du trenger det. At mange medlemmer står bak den enkelte ved behov.

I tillegg til det, så har du som medlem tilgang til:

{insert_ep_object class="right" style="float: right;" templateName="image_half" profileId="" imageId="60326" description1="" description2="" align="right" href="" type="imageTemplate"}

*Grunnet koronautbruddet er årets familieleir dessverre avlyst.

Aktuelle møter/kurs/konferanser:

Selv om alle fysiske møter og arrangementer er avlyst, så finnes det fortsatt mange muligheter på nettet.

Aktuelt:

Facebook brukes aktivt for å spre artikler og arrangement. Dersom du har en Facebook-konto oppfordrer vi til å følge Fagforbundet Bergen der. Gjerne også Fagforbundet Vestland sin side.

Du finner sidene via følgende linker:

{insert_ep_object class="right" style="float: right;" templateName="image_half" profileId="" imageId="70477" description1="" description2="" align="right" href="" type="imageTemplate"}

Kontaktinfo til Fagforbundet Bergen: