Nyhetsbrev for desember 2020

Her finner du årets siste nyhetsbrev fra Fagforbundet Bergen

13.12.2020
Sist oppdatert: 13.12.2020

Om noen få uker lukker vi døren for 2020 og legger bak oss et veldig spesielt år. Når tåken av fyrverkeri legger seg på nyttårsnatten og vi trer inn i 2021, vil det fortsatt være en tid som er preget av korona-situasjonen verden over. Men, det er viktig å huske på at også dette vil gå over.

Vi takker alle medlemmer og tillitsvalgte for året som har gått, og ønsker en riktig fin juletid og et riktig godt nytt år.

I dette nyhetsbrevet kan du lese mer om:

{insert_ep_object class="right" style="float: right;" templateName="image_half" profileId="" imageId="75639" description1="" description2="" align="right" href="" type="imageTemplate"}
  • Årsmøtet 2021 blir digitalt
  • Innspill til valgkomiteen
  • Jubilanter
  • Lønnsoppgjøret 2020
  • Arbeidskamper
  • Brukermedvirkning i NAV
  • Yrkesfaglig
  • Almanakk 2021
  • Klubben
  • Aktuelt
  • Aktuelle møter/foredrag
  • Medlemsfordeler
  • Korte videoer
  • Kontaktinformasjon

Årsmøtet 2021 blir digitalt:

Grunnet korona-situasjonen må vi tenke nytt når det gjelder gjennomføring av årsmøte i januar. Det har vært en vanskelig beslutning å ta, ettersom det er mange hensyn som må veies opp mot hverandre. Fagforeningens årsmøte skal være åpent, og medlemsdemokratiet skal ivaretas. Styret har landet på at det som ivaretar dette på best måte er å gjennomføre det digitalt, og at vi har kontaktpersoner som kan bistå medlemmer på telefon med eventuelle tekniske spørsmål.

Dato for årsmøtet 2021 blir mandag 25. januar. Det vil komme mer informasjon om pålogging når det nærmer seg.

Innspill til valgkomiteen:

Valgkomiteen er i gang med sitt arbeid foran årsmøtet 2021. Komiteen ønsker innspill på personer som kan tenke seg å gjøre en jobb for fagforeningen. Er du eller noen du kjenner aktuelle? Da kan du ta kontakt med valgkomiteen. Husk at kandidater må være spurt og ha svart ja før du kan spille de inn til valgkomiteen.

Kontaktinformasjon:

Jubilanter:

Etter årsmøtet inviterer vi vanligvis til merkefest for jubilanter. Da deler vi ut nål og diplom til medlemmer som har vært medlem i henholdsvis 25 år i Fagforbundet eller 40 år i LO. Dette er alltid en hyggelig samling, og det er kjekt å kunne gjøre stas på medlemmer som har vært del av felleskapet i mange år.

Dessverre vet vi ikke noe om hvordan korona-situasjonen vil være fremover. Styret har derfor besluttet å sende nål og diplom i post til jubilanter, og at det ikke blir merkefest som det pleier.

Lønnsoppgjøret 2020:

Brorparten av årets lønnsoppgjør er avsluttet. Medlemmer på dyreklinikker og dyresykehus stemte nei i uravstemmingen, og det oppgjøret vil derfor gå til mekling. Det blir gjennomført på nyåret. Også innenfor NHO er det pågående oppgjør.

Info om de ulike oppgjørene og resultatene finner du her.

Arbeidskamper:

Lørdag 12. desember ble det streik i kirkelig sektor. Du leser mer om streiken og grunnlaget for bruddet på Fagforbundets hjemmeside. Du finner info her. Når noen grupper i Fagforbundet streiker, er hele Fagforbundet i streik.

{insert_ep_object class="right" style="float: right;" templateName="image_half" profileId="" imageId="75643" description1="" description2="" align="right" href="" type="imageTemplate"}

Internasjonalt:

Yrkesfaglig:

Fagforbundet organiserer omlag 180 yrker. Alle er ulike, og alle er viktige. Vil du vite mer om de ulike yrkene som Fagforbundet organiserer? Du finner en oversikt her.

Fagforbundet har fire yrkesseksjoner på alle tre styringsnivåene i forbundet. Disse ivaretar det yrkesfaglige og yrkespolitiske arbeidet innenfor sine yrkesgrupper. Om du vil vite mer om yrkesseksjonene og om hvordan din fagforening er bygget opp, så finner du mer info i en filmsnutt som du finner her.

Aktuelt:

Yrkesfaglige tilbud:

Pleiar.no er Fagforbundets verktøykasse for pleiepersonell. Her kan du blant annet finne faglige verktøy, håndbok med mange nyttige artikler og en klinisk ordliste. Du finner den på www.pleiar.no

Fag i Fokus er et tilbud til medlemmer i Fagforbundet, og er en serie med korte e-læringskurs innenfor ulike emner. Alt samlet på siden www.fagifokus.no

Her finner du kurs om:

{insert_ep_object class="right" style="float: right;" templateName="image_half" profileId="" imageId="75641" description1="" description2="" align="right" href="" type="imageTemplate"}

For mer faglig påfyll kan du lytte til podcasten Fagprat som Fagforbundet produserer. Den finner du her.

I tillegg til fire yrkesfaglige seksjoner, har fagforeningen også et aktiv pensjonistarbeid og ungdomsarbeid.

Kontaktinformasjon:

Brukermedvirning i NAV:

Fagforbundet Bergen representerer LO, og dermed arbeidstakersiden, i NAV Vestland sitt strategiske brukerutvalg. Gjennom

{insert_ep_object class="right" style="float: right;" templateName="image_half" profileId="" imageId="75640" description1="" description2="" align="right" href="" type="imageTemplate"}

dette har du som medlem en mulighet for å påvirke NAV Vestland sitt arbeid. I dette utvalget diskuteres ikke enkeltsaker, men saker på strategisk nivå. Om du har innspill til saker/problemstillinger som bør tas opp, sender du en mail til nestleder@fagforbundet-bergen.no Mer info og protokoller fra møtene finner du her.

Almanakk 2021:

Ønsker du å få tilsendt Fagforbundets almanakk for 2021? Alle medlemmer kan bestille denne selv, og få den gratis hjem i posten. Mer info finner du her.

Klubben:

Har du tenkt på at du at du og dine kollegaer utgjør Fagforbundet-klubb på arbeidsplassen din? Tillitsvalgt er klubbleder. I klubben tar dere opp saker som har påvirkning på arbeidshverdagen deres. Dere kan også diskutere saker dere vil ta opp med fagforeningen.

En levende organisasjon er avhengig av aktive og engasjerte klubber. Vil dere ha et klubbmøte med et bestemt tema, så kan fagforeningen bistå med det.

Siden det er begrensninger i antall mennesker som kan møtes, legger vi gjerne til rette for digitale klubbmøter.

Verving:

Koronapandemien har gjort at mange har fått øynene opp for hvor viktig det er med et organisert arbeidsliv. Ikke bare i krisetid, men det er kanskje da man kjenner det spesielt godt på kroppen. Det er kanskje årsaken til at LO-forbundene har opplevd en sterk medlemsvekst det siste året.

Fikk du med deg Harald Eia i programmet «Slik er Norge» når han snakket om viktigheten av fagorganisering? Du ser den her.

Undersøkelser viser at mange av dem som er uorganisert, er det fordi de ikke er spurt om å bli medlem. Det er enkelt å gjøre noe med. Kjenner du noen som ikke er organisert?

Spør om de vil være med i felleskapet, og på den måten sikre egne og andre rettigheter.

{insert_ep_object class="right" style="float: right;" templateName="image_half" profileId="" imageId="60326" description1="" description2="" align="right" href="" type="imageTemplate"}

Du som verver, får også fine vervepremier. Her kan du se de ulike vervepremiene.

Aktuelt:

Aktuelle møter/foredrag:

Medlemsfordeler:

Fordelen ved å være mange, er mange. Fagforbundet er nesten 400.000 medlemmer, og kan gi gode fordeler til sine medlemmer. Den viktigste fordelen er de tillitsvalgte på arbeidsplassen og at du får hjelp dersom du trenger det. At mange medlemmer står bak den enkelte ved behov.

I tillegg til det, så har du som medlem tilgang til:

Videoer:

Fagforbundet lager mange korte videoer som forklarer forbundets arbeid eller andre tema.

{insert_ep_object class="right" style="float: right;" templateName="image_half" profileId="" imageId="75642" description1="" description2="" align="right" href="" type="imageTemplate"}

Her er en liste med linker til noen av dem. Du kan gjerne dele de i sosiale medier om du ønsker.

Følg Fagforbundet på Facebook:

Facebook brukes aktivt for å spre artikler og arrangement. Dersom du har en Facebook-konto oppfordrer vi til å følge Fagforbundet Bergen der. Følg gjerne også Fagforbundet Vestland sin side.

Du finner sidene via følgende linker:

Kontakt oss: