Sammen for smarte og bærekraftige byer og lokalsamfunn

DOGA samler kommuner, næringsliv og akademia for å utforme felles prinsipper for smartby-arbeid. Fagforbundet deltar i en serie workshops som skal resultere i et felles veikart for smartbyene.

20.06.2019 av Mette K. Haugen
Sist oppdatert: 20.06.2019

Norske kommuner står overfor store og komplekse utfordringer i årene framover, som for eksempel transport, boligmangel, luftforurensning, klimaforandringer, segregering og en aldrende befolkning.

Den smarte byen (smart city) blir ofte nevnt som en del av løsningen, hvor teknologi og digitalisering spiller en sentral rolle. Mange kommuner er derfor nå i ferd med å lage sine egne smartby-strategier. Men hva er egentlig den smarte byen? Og hvem er den til for? I dag finnes det ingen felles begrepsforståelse eller retningslinjer som norske kommuner kan jobbe etter.

DOGA har derfor tatt initiativet til prosjektet: Sammen for smarte og bærekraftige byer og lokalsamfunn. Målet med prosjektet er å:

• Lage felles begrepsforståelse og retningslinjer for smart og bærekraftig byutvikling med innbyggernes livskvalitet i fokus.
  • Stimulere innovasjonsarbeid som går på tvers av aktører og nivåer.
  • Bidra til å løse konkrete utfordringer i norske kommuner ved hjelp av design og arkitektur.
  • Oppnå statlig anerkjennelse for at smarte byer er viktig for samfunnsutviklingen og verdiskapingen i Norge.

Prosjektet er oppdelt i to faser, og strekker seg fra desember 2018 til juni 2020.

I prosjektets første fase er målet å definere hva den smarte byen er i norsk sammenheng. Resultatet lanseres som et nasjonalt veikart for smarte og bærekraftige byer og lokalsamfunn under Arendalsuka i august

Les mer om prosjektet hos DogA