Nyheter

Jon Våge innledet om kollegastøtte i helsevesenet, på Storefjellkonferansen 2024

Kollegastøtte: – Det er grenser for hvor mye man skal tåle

– Vi er hele mennesker, vi er ikke bare en yrkestittel. Vi tar med oss det vi opplever på jobb hjem, og det vi opplever privat tar vi med oss på jobb, forteller Jon Våge.

Fronten av ein ambulanse i snølandskap

Framtidas akuttmedisinske tenester

Fagforbundet meiner ei satsing på kompetanse, betre samhandling og meir tillit er sentrale element i framtidas akuttmedisinske tenester.

Fagforbundet vert med i «Gjør kloke valg»-kampanjen

Kampanjen tek sikte på å redusere undersøkingar og behandling som pasientar ikkje har nytte av, og som i verste fall kan skade.

Helge Sporsheim, nestleder i yrkesseksjon helse og sosial, gleder seg til en utvidet Storefjellkonferanse! (Foto: Fagforbundet)

Tverrfaglighet, samarbeid og respekt mellom yrkesgrupper

Fagforbundets Storefjellkonferanse har i årevis vært et møtested for fagfolk i fødsels- og barselomsorgen og prehospitale tjenester. I år er konferansen utvidet til å være et tilbud for portører, helsefagarbeidere, hjelpepleiere og sykepleiere også. Vi tok en prat med konferansegeneral, hjelpepleier og nestleder i ykesseseksjon helse og sosial Helge Sporsheim om dette «nye» konferansetilbudet.

Iren Luther, leder i yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet

Færre vil bli sjukepleiar

Nedgangen i søkjartal til sjukepleiarstudiet uroar Iren Luther i Fagforbundet.

Anerkjenn alle fagfolka! Utan dei har me ikkje helsetenester

– Fagfolk er ein dyrebar ressurs som me må ta vare på, viss me òg i framtida skal ha ei helse- og omsorgsteneste i verdsklasse, skriv Sigrun Bøe Perez, leiar av yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet Vestland

Illustrasjonsbilete.

Mindre populært med helseutdanningar

Søkjartala for høgskular og universitet føyer seg inn i trenden med færre søkjarar til helsefag. Dette uroar Iren Luther i Fagforbundet.

Illustrasjonsbilde: Helsefagarbeider ved Drammen sykehus.

Seksuell trakassering i helse- og omsorgssektoren

Likestillings- og diskrimineringsombudet har i samarbeid med partene i arbeidslivet kartlagt risikoen for seksuell trakassering i helse- og omsorgssektoren. Dette er gjort på bakgrunn av settestrek-veilederen som skal hjelpe folk i arbeidslivet å forebygge og håndtere seksuell trakassering gjennom seks nødvendige tiltak. Risikokartleggingen er gjort for hjemmetjenesten, ambulansetjenesten, psykiatri, sykehus og legekontor.

Iren Luther, AU-medlem og leder for yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet.

Sykepleierforbundet må ta noe av skylden for sykepleiermangelen

Leder for Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet, Iren Luther, tar et kraftig oppgjør med profesjonsforbundenes ensidige høye lønnskrav.

Nasjonal konferanse for barnepleiere og jordmødre 2022

Fagforbundet Yrkesseksjon helse og sosial inviterer til den årlige nasjonale konferansen for barsel- og barnepleiere og jordmødre på Storefjell Resort Hotel, Gol. På samme sted og tidspunkt arrangerer Fagforbundet nasjonal konferanse for ambulansepersonell og AMK.

Podkast: Jordmor i nord

I podkasten Fagprat snakker Reidun Kolpus om hvordan det er å jobbe som jordmor i Nord-Norge, hvor folk ofte har lang vei til sykehuset.

Faggruppemøte for jordmødre

Siste torsdag og fredag i august hadde faggruppe for jordmødre i Fagforbundet møte, med mange aktuelle temaer på programmet.

Podkastepisode om jordmoryrket

I forbindelse med markeringen av den internasjonale jordmordagen 5. mai, laget vi en podkastepisode om jordmoryrket og intervjuet jordmor Annett.

Kvinners behov for kvalifisert fødselshjelp under koronapandemien

Barn kommer til verden til alle tider, nå også under covid-19 epidemien. I det senere har vi sett at mange fødende er redde for den forestående fødselen på sykehus og derfor velger å føde barnet sitt hjemme.