Studentkontakt inn i DSU!

Studentkontakt

Studentkontakt (Foto: Privat)

Fereshta Akbari er nyvalgt inn i det sentrale ungdomsutvalget som studentkontakt og skal ha særlig ansvar for å sørge for at studentarbeidet løftes enda høyere i Fagforbundet Ung. I forbindelse med Fagforbundet Ungs studentsatsning ble det vedtatt at en studentkontakt skal møte fast i det sentrale ungdomsutvalget.

Sist oppdatert: 19.04.2024

Fereshta er 26 år gammel, opprinnelig fra Afghanistan, men kom til Lillesand i 2012. Nå bor hun i Bodø, studerer og er tillitsvalgt i Fagforbundet.

Det er vanskelig å lage et portrettintervju av en tillitsvalgt i Fagforbundet uten å spørre hvordan hun ble tillitsvalgt og hva som gjorde at hun tok på seg verv i Fagforbundet. Fereshta forteller at hun gjennom å være aktiv i AUF også fikk tilbudet om å bli medlem i Fagforbundet. Hun deltok på sommerfestivalen som første arrangement, og derfra har hun blitt mer og mer aktiv og fått flere verv.

«Fagforbundet er en organisasjon jeg har blitt veldig glad i, og jeg har lært og fått erfaringer jeg tar med meg for resten av livet», sier Fereshta.

Nå går all tiden hennes til å være tillitsvalgt kombinert med studier. Hun har tidligere en bachelor i internasjonale relasjoner og er nå i gang med en master i samfunnsanalyse ved Nord Universitet i Bodø. Her er hun også studentkontakt.

«Studentarbeidet til Fagforbundet er kjempeviktig. De aller fleste studenter har i dag en deltidsjobb ved siden av studiene og burde være fagorganisert. Det er viktig at studentene får større påvirkningskraft i Fagforbundet, og det vil jeg jobbe for!» sier den nyvalgte representanten i det sentrale ungdomsutvalget.

Fereshta forteller at hun gleder seg til de nye oppgavene:«Det er skikkelig stas og spennende å få muligheten til å sitte i det sentrale ungdomsutvalget. Jeg opplever også at det er en styrkning av studentarbeidet til Fagforbundet. Jeg gleder meg veldig til å ta fatt på alle de nye oppgavene».

I tillegg til å være studentkontakt er hun også ungdomstillitsvalgt i Fagforbundet Bodø.