Jeg elsker jobben min

Evelyn Aburto Salgado er sterilforsyningstekniker. Hun jobber på sterilsentralen på Diakonhjemmet Sykehus og er medlem av Fagforbundet Sykehus og Helse, Oslo. (Foto: Cathrine Kevlar)

10. april feires sterilforsyningsdagen.

09.04.2024 av Cathrine Kevlar og Martin Halsos
Sist oppdatert: 10.04.2024

Gratulerer med dagen. Den 10. april er den internasjonale sterilforsyningsdagen. Da feires sterilforsyningsteknikerne, som sikrer at sykehusinstrumenter blir renset og sterilisert. Det er første gangen yrket markeres med en egen dag i Norge, men den feires internasjonalt flere steder. Vi har spurt sterilforsyningstekniker Evelyn Aburto Salgado, noen spørsmål i anledning dagen. Hun jobber på sterilsentralen på Diakonhjemmet Sykehus og er medlem av Fagforbundet Sykehus og Helse, Oslo.

En viktig og interessant jobb

- Jeg elsker jobben min! Det er en viktig og interessant jobb og jeg lærer noe nytt hele tiden. Jeg liker den tekniske siden av yrket. Det er som et puslespill, instrumentene endrer seg hele tiden og man blir aldri utlært. Etter seks år på sterilsentralen tok jeg fagskoleutdanning i sterilforsyningsteknikk i 2019, forteller Evelyn Aburto Salgado.

Ble sterilforsyningstekniker ved en tilfeldighet

- Det er tilfeldig at jeg begynte å jobbe med sterilforsyningsteknikk. Mannen min skulle egentlig hatt den stillingen. Han skulle flyttes fra operasjon til sterilsentralen. Jeg jobbet da på vaskeriet og laboratoriet som assistent, men jeg ønsket å gjøre noe annet. Mannen min snakket med sin leder og jeg fikk et intervju. Etterpå ble jeg tilbudt ett års prøvetid som sterilforsyningstekniker og fikk løfte om fast stilling etter det. Og det fikk jeg, sier hun.

Jobber tett med operasjonsavdelingen

- Som sterilforsyningstekniker arbeider jeg tett med operasjonsavdelingen. Vi sørger for at avdelingen har de nødvendige instrumenter tilgjengelig når det trengs. Vi henter brukte instrumenter fra operasjonsstuen og leverer dem til vaskerommet for vask og rens i maskinene der. Deretter kontrollerer vi at instrumentene er rene og optimale for videre bruk. Etter det pakkes instrumentene ned i sine containere og steriliseres. Og etter avkjøling er de klare til bruk på en ny operasjon, forklarer Salgado.

Hektisk arbeidsdag

- Arbeidsdagen er hektisk. Det er mye instrumenter i bruk hver dag. En del av dem brukes flere ganger hver dag. Dette gjør at vi ofte har et stort tidspress for å få instrumentene klare i tide til neste operasjon. I tillegg til planlagt operasjonsprogram har vi operasjoner som er øyeblikkelig hjelp. Derfor er det veldig viktig at instrumenter til enhver tid er klare til bruk. Teamarbeidet er ekstremt betydingsfult her, legger hun til.

Et fag i rask utvikling

- Utviklingen til kirurgiske instrumenter går veldig fort. Det er tidvis krevende å lære seg alt, noe vi er nødt til for å kunne utføre jobben vår. I tillegg får vi ofte låneutstyr fra andre sykehus eller leverandører som skal brukes dagen etter, uten at vi kjenner til disse fra før. Kort sagt, det er veldig krevende. Det blir litt som å få en dress levert i siste liten, som du skal bruke til noe viktig, uten at du vet om den passer. Men stort sett så går det bra. Vi leverer, fortsetter Seldago.

Veldig fornøyd med temaet

- Det beste med jobben er når alle instrumenter er klare til bruk og jeg vet at vi har gjort vårt beste for å møte kravet og forventningen fra operasjon. Like bra er teamet vårt. Hvis ikke vi samarbeider, klarer vi ikke å få jobben gjort. Det er viktig å ha det gøy på jobben og å inspirere hverandre, minner sterilforsyningsteknikeren oss om.

Behov for flere folk

- Men noen ting kunne vært bedre. Vi sliter generelt i vår bransje med at vi er for lite folk på jobb, dårlig med plass i lokalene, men også at maskinene våre ikke fungerer som de skal. Uten at dette er på plass, blir jobben vår vanskelig. Og det kan hende at operasjoner blir utsatt eller avlyst, avslutter Evelyn Aburto Salgado.