Vi må vinne makta tilbake

Ann Inger Blakli er leder for pensjonist- og uføreutvalget i Fagforbundet Oslo. og Marthe Scharning Lund er medlem av bystyret i Oslo, gruppeleder for Arbeiderpartiet og tidligere helsebyråd. (Foto: Martin Halsos)

Pensjonistutvalgene hadde fellessamling 19. mars.

08.04.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 08.04.2024

Den 19. mars møtte ledere og nestledere fra pensjonistutvalgene i Fagforbundet Oslo i Apotekergata 8. På programmet sto fra gruppeleder i Arbeiderpartiet og tidligere helsebyråd Marthe Scharning Lund, og innlegg fra Kari Haug, leder av eldrerådet i Oslo, og informasjon fra Pensjonistforbundet i Oslo.

Et godt møte

- Det var et godt møte. Det kom omtrent 25 pensjonisttillitvalgte medlemmer fra fagforeningene, og det ble mange gode spørsmål både til Marthe Scharning Lund, Kari Haug og Pensjonistforbundet i Oslo, forteller Ann- Inger Blakli, leder for pensjonist og uføreutvalget i Fagforbundet Oslo.

Skremmende info fra rådhuset

- Det var veldig interessant, men skremmende å høre Arbeiderpartiets gruppeleder fortelle om hva det nye byrådet, ledet av Høyre og Venstre og med Fremskrittspartiets som garantist, fører med seg. Det nye byrådets politiske plattform heter Hammersborg-erklæringen.  Erklæringen er rundt formulert og vanskelig å få tak på. Det er få konkrete løfter. Når den er håndfast er det snakk om at andre skal betale, som staten eller nabokommuner. Det som er klart i erklæringen er at det skal spares penger for å fjerne eiendomsskatten. Det betyr at de må kutte minst en milliard fra kommunens budsjett. Det skal skje gjennom kutt, effektivisering og privatisering. Det nye byrådet har allerede sendt et brev til bydelene om å se på oppgavefordelingen, for å effektivisere og i tillegg skal fire sykehjem privatiseres, sier Ann Inger Blakli.

Marsjordre for en rettferdig by

- Til slutt fikk vi en marsjordre. Marthe Scharning Lund oppfordret oss til å være med i kampen mot en klassedelt by, hvor folk med dyre boliger prioriteres fremfor arbeidsfolks lønn og vilkår. Vi må vinne makta tilbake i neste kommunevalg og sikre en fortsatt rød-grønn regjering avsluttet hun, noe forsamlingen var enig i, forteller Blakli.

Eldrerådet og pensjonistforbundet fikk presentert seg

- Etter innlegget fra tidligere helsebyråden, informerte leder av eldrerådet, Kari Haug om rådets arbeid og sakene hun holder på med. I tillegg fikk Pensjonistforbundet i Oslo presentert seg for medlemmene. Det ble også tid til arbeid med årsplanene til de forskjellige pensjonistutvalgene, slik at man kunne samarbeide bedre, avslutter Ann Inger Blakli.