Barn av regnbuen

I Fagforbundet har vi medlemmer som jobber i barnehage, medlemmer som er foreldre og besteforeldre til barnehagebarn og vi har medlemmer som er skeive. (Foto: Birgit Dannenberg)

Svarinnlegg i Klassekampen 8. mars.

11.03.2024 av Roger Dehlin
Sist oppdatert: 15.03.2024

Klassekampen har 6. mars et oppslag om at en mor som finner det lite betryggende at hennes barn skal utsettes for politisk propaganda i barnehagen. Propagandaen dreier seg etter sigende om at barna blir utsatt for alt det som foreningen FRI står for. Vi skal verken forsvare, eller ta opp til debatt hva foreningen FRI mener om forskjellige temaer. Det klarer de selv.

Mangfold er en del av barnehagens oppdrag

Men å si at pride handler om alle de sakene er etter vår mening ugreit. For vår del mener vi at en feiring av mangfold og toleranse er helt i tråd med barnehagens oppdrag. I barnehageloven står det « … åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.» Pride er godt innafor!

Å hevde at pride er propaganda for en aktør i den skeive bevegelsen, og at man dermed støtter opp om alt denne aktøren mener, blir som å si at barna ikke skal markere påske fordi den ortodokse kirken i Russland støtter invasjonen i Ukraina. Eller at barna ikke skal lære om eid, fordi Taliban er muslimer.

Barn er gamle nok til å lære toleranse

I Fagforbundet har vi medlemmer som jobber i barnehage, medlemmer som er foreldre og besteforeldre til barnehagebarn og vi har noen medlemmer som er skeive. Vi prøver å formidle toleranse og aksept for at noen er annerledes enn flertallet. Forklare til barn at det finnes mange forskjellige måter å leve livene sine på, og mange uttrykk for kjærlighet.

Barnehagene skal ikke bedrive nærlesing av politiske uttalelser, eller religiøs indoktrinering. Men å formidle kunnskaper om, og bygge toleranse for, skal de gjøre. Selvfølgelig på barns premisser. Fire-fem og seksåringer flest er ikke modne nok til å kunne reflektere over temaer som adopsjon, kjønnsnøytral ekteskapslov, kjønnsinkongruens eller hva alle bokstavene i LHBTIQ+ står for. Men de er gamle nok til å lære om toleranse, at noen mennesker lever livene sine annerledes enn de fleste andre, og at vi ikke skal være slemme mot minoriteter. Uansett om det dreier seg om legning, språk, funksjonshindringer, hudfarge eller religion. Og at kjærlighet er en flott ting, som er verdt å feire.