Bli fagarbeider!

Alexander

Alexander Liane, nestleder i Fagforbundet Ung og engasjert barne- og ungdomsarbeider. (Foto: Fagforbundet)

Hei tiendeklassing! Nå skal du velge veien videre etter ungdomsskolen. 1. mars er fristen. Jeg har noen tips.

28.02.2024 av Alexander Liane
Sist oppdatert: 29.02.2024

Jeg husker at flere av vennene mine syntes det var vanskelig å velge videregående retning. Selv var jeg sikker på at yrkesfag var det riktige valget for meg. Jeg visste at jeg kom til å få praktisk kunnskap og erfaring, og etter bare to år på skolebenken kunne jeg jobbe praktisk som lærling. Allerede første året hadde vi praksis utenfor klasserommet. Det passet meg perfekt.

Jeg utdannet meg til barne- og ungdomsarbeider, og det er en spennende og meningsfull jobb. Vennene mine som tok studiespesialisering holder fortsatt på med utdanning, mens jeg har fast lønn, gode kollegaer og en jobb jeg digger.

Det er mye å velge mellom hvis du vil ta yrkesfag. For mange som blir trøtte av å sitte med nesa i en bok eller skjerm, er det å lære gjennom praktiske oppgaver mye mer inspirerende. Du kan jobbe innen helse, utdanning, IT, bygg, teknikk, håndverk, administrasjon, kultur for å nevne noe. Dette er jobber som trengs, som er varierte og framtidsrettede. Når du er ferdig med yrkesfaget ditt, har du det gullkantede fagbrevet. Det har du med deg resten av livet, og du er klar for jobb.

Som barne- og ungdomsarbeider jobber jeg med barn i ulike aldre, fra de små krabatene til de mer selvstendige ungdommene. For meg som liker å jobbe med mennesker, har det vært det rette valget. Kompisen min som likte bedre å mekke på bil fikk fagbrev, og trives godt som bilmekaniker. En annen som ble snekker har nettopp bygget sitt første hus. Han som ble ambulansearbeider redder liv.

Velg det du interesserer deg for. Vi trenger deg!

Lykke til med valget!

Hilsen