Håper på god og reell medvirkning

Kjartan Goksøyr er hovedtillitsvalgt i Sykehjemsetaten og medlem av Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo. (Foto: Fagforbundet Oslo)

Fire sykehjem skal privatiseres i 2024.

04.01.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 05.01.2024

Høyrebyrådet var ute med dårlige nyheter den 21. desember, like før jul. I en pressemelding fra helsebyråd Saliba Andreas Korkunc (Høyre) skal Sykehjemsetaten utarbeide objektive kriterier for utvelgelsen av seks sykehjem som kan egne seg for konkurranseutsetting. Det skal brukes som grunnlag for å privatisere fire av dem. Utredningen skal overleveres byrådet for videre oppfølgning i begynnelsen av mars.

Tillitsvalgte ble informert om utredningen på et møte dagen før pressemeldingen ble sendt. En av dem som skal være med på utredningen er Kjartan Goksøyr, hovedtillitsvalgt i Sykehjemsetaten og medlem i Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo.

Kom brått på

- At privatisering av omsorgsektoren er viktig for det nye byrådet er godt kjent, men utredingen av seks sykehjem for konkurranseutsetting kom likevel brått på. Vi tillitsvalgte ble innkalt til hastemøte på onsdag 20. desember. Dagen etter ble brevet om utredning sendt til Sykehjemsetaten og en pressemelding om saken ble sendt fra helsebyråden. Som tillitsvalgte og ansatte har vi rett på medvirkning. Byrådet presiserer i pressemeldinga at oppdraget skal gjennomføres i nært samarbeid med oss tillitsvalgte. Jeg har vært med i mange lignende prosesser. Det er alltid like spennende å se om at det er lagt opp til en god og reell medvirkning fra arbeidsgivers side. Jeg håper at det nye helsebyrådet står for det han har sagt, sier Kjartan Goksøyr.

Dårlige erfaringer med konkurranseutsetting

- Helsebyråd Saliba Andreas Korkunc sier også i pressemeldingen at det er viktig for ham at ansatte blir ivaretatt. Vår erfaring fra forrige høyrebyråds konkurranseutsetting var dårligere vilkår for medlemmene våre. Inntjeningen ble tatt fra ansattes lønn, pensjoner og andre betingelser, forteller hovedtillitsvalgte.

Avgjørelsen er hos byrådet

- Arbeidsgruppa for utredningen er partssammensatt og består av oss ansatterepresentanter, folk fra vernetjenesten og arbeidsgiver. Gruppa har fått litt over åtte uker på seg på å finne seks sykehjem som kan være egnet for privatisering i prioritert rekkefølge. Det skal lages kriterier for hvilke sykehjem som kan konkurranseutsettes. Utredingen skal være ferdig 1. mars, ifølge brevet fra Byrådsavdelingen for helse til Sykehjemsetaten. Det er byrådet som skal avgjøre hvilke fire sykehjem som skal privatiseres i løpet av 2024, avslutter hovedtillitsvalgt Kjartan Goksøyr.