Prioritering

Innlegg i Klassekampen 22. desember 2023 av Roger Dehlin, leder Fagforbundet Oslo, Kjartan Goksøyr, hovedtillitsvalgt Sykehjemsetaten Oslo, og Elisabeth Buhmedi, hovedtillitsvalgt bydel Bjerke.

22.12.2023
Sist oppdatert: 04.01.2024

Nytt politisk flertall

«Vi har fått til tydelige prioriteringer i budsjettet vi vedtar.» Ordene tilhører byrådsleder Eirik Lae Solberg fra Oslo Høyre. Vi i Fagforbundet gir byrådslederen helt rett i denne beskrivelsen. Mange ganger er det så enkelt som å følge pengene, så ser vi hvilke ambisjoner ulike politikerne har for samfunnet. Vi skjønner at det ikke er enkelt å endre på mye i første budsjett når et nytt politisk flertall går på, og at man kun får tid og mulighet til å gjøre de endringene man synes er aller viktigst.

Pengene brukes på skattelette

Hva skal den begrensede mengden penger brukes til? Ikke overraskende skal de store pengene brukes på skattelette. Eiendomsskatten skal kuttes med til sammen 380 millioner. Vi er verken overrasket eller sjokkerte over dette. Dette skattekuttet er helt i tråd med høyrepartienes valgløfter. Vi tipper at mange av de som stemte på høyrepartiene, også er enige i denne prioriteringen. At de mener at de med næringseiendom og de største boligene, har en så stor skattebelastning at de har behov for lavere skatt. Det vi derimot er både skuffa, sinte og overraska over, er at Høyre, KrF, Venstre og Frp velger å kutte 150 millioner i etter- og videreutdanning for de som jobber i pleie og omsorgssektoren i Oslo. I valgkampen flagget Oslo Høyre at kvalitet er viktig i eldreomsorgen.

Tar penger fra kompetansemidler og bydelene

Da melder spørsmålet seg: Har Oslo Høyre litt lite greie på hvordan pleie og omsorgsoppgaver løses? Den viktigste faktoren i arbeidet med eldre og pleietrengende er kompetente mennesker. Med flere eldre i Oslo vil dette behovet bli større. Etter budsjettbehandlingenhar vi svaret til Høyre KrF, Venstre og Frp. Nesten halvparten av de pengene som skal gis i skattelette, tas fra kompetanseheving i pleie- og omsorgssektoren. Resten tas ved å kutte ut en gratis matbit til skoleunga i byen og å sultefore bydelene slik at fritidsklubber og aktivitetstilbud for eldre blir kutta. Det viktigste først. Altså skattekutt. Det nærmer seg jul, og det passer seg med et bibelsitat: «For den som har, skal få, og det i overflod».