Greier du å skille mellom arbeidstid og fritid

Roger Kristensen er leder av Yrkesseksjon Kontor og Administrasjon Oslo.

Roger Kristensen er leder av Yrkesseksjon Kontor og Administrasjon Oslo. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Bli med på medlemsundersøkelse om arbeidslivet.

30.01.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 30.01.2024

Føler du et press om å være påkoblet jobben hele tiden? Yrkesseksjon Kontor og Administrasjon Oslo sender i disse dager ut medlemsundersøkelsen «Sånn har vi det på kontoret» til 4300 medlemmer som jobber med kontor og administrasjon i Fagforbundet Oslo pr. e-post. Svarfrist er 3. mars.

Undersøkelsen sendes ut denne uken

- Denne uken sender Yrkesseksjon Kontor og Administrasjon Oslo ut en medlemsundersøkelse til alle sine yrkesaktive medlemmer. Undersøkelsen tar for seg hvordan medlemmene har det på jobben. Om de har mulighet for å jobbe på hjemmekontor og om de har mulighet til å skille mellom arbeidstid og fritid, sier Roger Kristensen leder for Yrkesseksjon Kontor og Administrasjon Oslo.

Mange jobber hjemme

- Koronapandemien var en enorm endringskatalysator for oss kontoransatte. Mange medlemmer gikk fra å aldri jobbe på hjemmekontor, til å bare jobbe på hjemmekontor. Og nå etter pandemien er det fremdeles mange som jobber mye hjemme. Derfor omorganiserer mange virksomheter nå kontorene, og reduserer størrelsen og antall kontorplasser, forteller lederen.

Svarfrist innen 3. mars

- Vi i yrkesseksjonsstyret synes at det er viktig å undersøke hvordan medlemmene opplever dette ute på arbeidsplassen. Ikke minst om de opplever press fra ledelsen til å være påkoblet og svare på e-post utenfor arbeidstida, eller om det fremdeles er et klart skille mellom arbeidstid og fritid. Denne uken sender Yrkesseksjon Kontor og Administrasjon Oslo ut en medlemsundersøkelse til alle sine yrkesaktive medlemmer. Undersøkelsen tar for seg hvordan medlemmene har det på jobben. Om de har mulighet for å jobbe på hjemmekontor og om de har mulighet til å skille mellom arbeidstid og fritid, sier Roger Kristensen leder for Yrkesseksjon Kontor og Administrasjon Oslo.

Fakta om undersøkelsen

Arbeidslivsundersøkelsen «Sånn har vi det på kontoret» blir sendt ut i løpet uke 5. Den tar inntil fem minutter å svare ut og blir sendt til alle medlemmer som jobber med kontor og administrasjon i Fagforbundet Oslo. Det er omtrent 4300 medlemmer. Undersøkelsen skal være med på å styrke faktagrunnlaget når vi jobber for medlemmene våre. Svarfrist er 3. mars.