Slipp glutenfrykt med gratis kurs

Cathrin Snare er konstituert leder av Yrkesseksjon Helse og Sosial Oslo. Og usikker på om snopet i hånda er glutenfritt. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Gjør maten trygg for glutenallergikerne.

18.01.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 19.01.2024

Det skal ikke mye gluten til før de som er allergiske reagerer. Norsk Cøliakiforening tilbyr et gratis nettkurs for helse- og kjøkkenpersonell på helseinstitusjoner for å unngå at voksne og barn med cøliaki blir syke.

Liten mengde kan gjøre folk syke

- Slipp glutenfrykt med gratis kurs. Dette kurset er viktig for kokker, matverter og andre som lager og oppbevarer mat til pasienter og beboere med cøliaki. Det er viktig å ha gode rutiner på kjøkkenet og matstasjonen. Veldig mye av ferdigprodusert mat er tilsatt gluten og det skal lite til for å gjøre pasientene syke. Ved å ta kurset vet du hva du skal gjøre for at folk ikke skal bli dårlig, sier Cathrin Snare, leder for Yrkesseksjon Helse og Sosial Oslo.

Trygg glutenfri mat på helseinstitusjon

Nettkurset arrangeres 16. april og 5. juni. Det er i regi av Norsk Cøliakiforening og kostandfritt. Målgruppen er helse- og kjøkkenpersonell på helseinstitusjoner.

Tema for kurset er leveutfordringer knyttet til cøliaki. Kunnskap om gluten, cøliaki og andre typer glutenintoleranse. Hvilken mat som er glutenholdig, og hvilken mat som er glutenfri. Samt konkrete tips om hvordan man kan tilrettelegge for trygg glutenfri mat.

Kursbevis og oppskriftshefte blir sendt på epost i etterkant av kurset.

Påmelding til kurs 16. april.

Påmelding til kurs 5. juni.