Fagforbundet Ung besøker lærlinger i hele landet!

LOs lærlingpatrulje har den siste tiden vært ute på veien i hele Norge for å møte fremtidens fagarbeidere. Fagforbundet Ung har besøkt mange forskjellige arbeidsplasser på tvers av bransjer.

01.12.2023 av Ingrid Myhr
Sist oppdatert: 01.12.2023

Alexander Liane, nestleder i Fagforbundet Ung mener det er avgjørende for å «sørge for at lærlinger har det bra på jobb, har de rettighetene de skal ha og ikke minst bidra til å rekruttere nye medlemmer inn i fagbevegelsen»

Deltakere lærlingpatrulje
Deltakere lærlingpatrulje (Foto: Fagforbundet)

I de siste ukene har tillitsvalgte over hele landet vært ute på veien for å sørge for at fremtidens fagarbeidere får god informasjon og gode verktøyer, og sørge for at læretiden blir så god som mulig.

Alexander Liane oppsummerer lærlingpatruljen slik: «I år så har jeg vært så heldig å få vært med og besøkt lærlinger i flere fylker. Det er alltid like hyggelig å komme på arbeidsplasser og møte lærlinger. Det å treffe unge som har valgt sin fremtidige yrkesvei er alltid gøy. Man merker at de er stolte over yrket de har valgt, de er fornøyde med å være ute i jobb og de gleder seg til å få fagbrevet. Det finnes ingen bedre rekrutteringsarena enn lærlingordningen. Man får unge, engasjerte ansatte med kompetanse spisset mot behovet på den arbeidsplassen. Det er derfor viktig å sørge for at læretiden blir så bra som mulig, slik at vi klarer å beholde dem videre.»

Deltakere lærlingpatruljen
Deltakere lærlingpatruljen (Foto: Fagforbundet)

Lærlingpatruljen arrangeres hvert eneste år, og i alle fylker i hele Norge er tillitsvalgte fra Fagforbundet og de andre LO forbundene ute på veien for å bidra til å sikre en god læretid for lærlingene i Norge.

«Nå blir det viktig å se hva rapporten viser og at vi deler funnene med forbundet slik at Fagforbundet og resten av LO blir oppmerksom på hvordan lærlingene har det, og fortsetter å være de som jobber best for lærlinger og deres rettigheter» avslutter Liane.

Deltakere lærlingpatrulje
Deltakere lærlingpatrulje (Foto: Fagforbundet)