Viktig å satse på lederne i skolefritidsordningen

Caroline Knee er baseleder ved Bjølsen Aktivitetsskole. Hun er klubbleder samme sted, styremedlem i Yrkesseksjon Kirke, Kultur og Oppvekst Oslo og medlem i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo. (Foto: Martin Halsos)

1. – 2. november ble det arrangert konferanse for SFO-ledere.

28.11.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 29.11.2023

Den kommunale skolefritidsordningen (SFO), eller Aktivitetsskolen (AKS) som den heter i Oslo, er viktig for barn og unge og for foreldrene deres. Caroline Knee er baseleder ved Bjølsen Aktivitetsskole. Hun er klubbleder samme sted, styremedlem i Yrkesseksjon Kirke, Kultur og Oppvekst Oslo og medlem i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo. Hun har vært med på å arrangere en nasjonal konferanse for SFO-ledere, som er veldig populær.

En viktig yrkesgruppe

- SFO kan ofte bli litt glemt, og vi som jobber der føler oss ikke alltid like verdsatt som andre yrker. Hva skulle Norge ha gjort om ingen kunne ta vare på barna etter undervisningstid? Det var veldig tydelig i Oslo under pandemien hvor viktig AKS-arenaen er for barna.

- SFO-lederne er ikke av dem som har fått mest faglig input opp gjennom årene. Derfor synte vi i arbeidsgruppa Fag-SFO at denne viktige yrkesgruppen burde satses på og ha en egen konferanse.

Viktig med faglig oppdatering

- Konferansen er en flott arena for å diskutere fag med andre SFO-ledere og for å knytte nettverk på tvers av kommunegrensene. Årets tema var erfaringer fra fleksibel skolestart, ved besøk fra Åsvang skole. Hva skjer med SFO-lederrollen - erfaringsutveksling. Brannvern i SFO med besøk fra Trøndelag brann- og redningstjenesten. Vår egen barne- og ungdomsarbeider Vanessa Riviere, fra Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo, informerte om samarbeidet mellom brannbamsen Bjørnis og Fagforbundet. Tilslutt rapport om ny implementering av rammeplan for SFO ved professor Joakim Caspersen ved NTNU og erfaringsutveksling.

Om SFO og AKS

SFO er lovpålagt. Kommunen skal ha et tilbud om skolefritidsordning før og etter skoletid for 1. – 4. årstrinn og for barn med særskilte behov for 1. – 7. årstrinn. Kommunen kan ta betalt av foreldrene og både det offentlige og private kan tilby tjenestene.

Aktivitetsskolen (AKS) heter skolefritidsordningen i Oslo. I tillegg til den lovpålagte tiden har AKS også tilbud i noen av skolens ferier. I dag er det gratistilbud for halvdagsplass i kommunen. Det kan endre seg med det nye borgerlige flertallet i bystyret.