70 år for ungdommen

Sofia Abdule er miljøarbeider og medlem i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo.

Sofia Abdule er miljøarbeider og medlem i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo. (Foto: Sofia Abdule)

70 år siden Hammersborg fritidsklubb ble til.

26.10.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 23.11.2023

Evig ung. Hammersborg fritidsklubb i St. Hanshaugen bydel ble opprettet i 1953. Det er landets eldste og feirer 70 år den 23. november. Fagforbundet Oslo har intervjuet Sofia Abdule. Hun jobber som miljøarbeider og er medlem i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo.

Trives på fritidsklubben

- Jeg jobber på Hammersborg fritidsklubb, som er for skoletrinn 5-7. Jeg har jobbet med barn og unge i skolen og på AKS siden 2014, og  jeg har en bachelorgrad i pedagogikk med fordypning i skole, danning og oppdragelse. Jeg har nå vært på Hammersborg fritidsklubb i nærmere to år og trives veldig.

- Jeg ble medlem i Fagforbundet da jeg jobbet som skoleassistent, etter anbefaling fra kollegaer. Det å vite at en tredjepart er der når det trengs er betryggende. Og at rettighetene jeg har som arbeidstaker blir ivaretatt.

Et sted hvor barna senker skuldrene

- Fritidsklubber er ofte et sted hvor barna kan komme og senke skuldrene, og bare være seg selv. Det er nettopp det jeg liker med fritidsklubber. Arbeidet vi gjør handler om at de bare skal trives.

- Hammersborg fritidsklubb ble opprettet i 1953. Årsaken var at barn og unge skal ha et sted å gå til på fritiden, som de føler er deres eget sted. I 1953 var det mer en ungdomsklubb, men i de siste årene er klubben kun for mellomtrinnet i skolen.

Besøk av kronprinsparet

- 70-årsjubileet er allerede feiret i to dager. Barna var med på å planlegge jubileet. Den ene dagen ble det et barnearrangement hvor kronprinsparet kom på besøk. De fikk en times omvisning i de forskjellige rommene vi har. Innimellom ble det trylling og hallingdanns. Enkelte av barna fikk også vist fram hvordan man lager knapper og spiller Mine Craft. En liten gruppe barn fikk også vist frem et musikkinnslag i musikkrommet. Til slutt fikk kronprins Haakon slått en piñata

- Etter at kronprinsparet hadde dratt, fortsatte barnefeiringen med blant annet vannkrig og karaoke. Den andre dagen ble markert for voksne og familier med musikalske opptredener, hvor vi ansatte kledde oss i klær fra ulike tidsepoker.

Fritidsklubber bør lovfestes

- Fritidsklubber er lurt og smart.  Både for det sosiale arbeidet med barn, men også for deres egen trivsel. Da jeg var yngre, brukte jeg også flittig fritidsklubben på Romsås der jeg bodde. Fritidsklubbene bør lovfestes, fordi det er et tilbud som gagner alle. Ikke alle barn og unge har mulighet til å være med på sportslige aktiviteter i fritiden. Blant annet på grunn av økonomi. Dermed kan fritidsklubber være med på å forebygge utenforskap.

Om fritidsklubber

Fritidsklubb eller ungdomsklubb er et tilbud rettet imot barn og ungdom som tilbyr en sosialarena i fritiden. Fritidsklubber er gjerne kommunalt eid og i noen grad brukerstyrt. Et av fritidsklubbenes hovedmål er å være holdningsskapende og motvirke rus, rasisme og vold blant ungdom. Klubbene tilbyr organiserte fritidsaktiviteter, leksehjelp og kurs som for eksempel instrumentopplæring og filming.

Norges eldste fritidsklubb er Hammersborgklubben i bydel St. Hanshaugen. Den ble opprettet for 23. november 1953 for å ta seg av etterkrigstidens ungdommer.