Gode råd i trange tider

Yrkesseksjonsforum for personlig økonomi ble holdt på Popsenteret 22. november.

Yrkesseksjonsforum for personlig økonomi ble holdt på Popsenteret 22. november. (Foto: Cathrin Snare)

Vellykket arrangement om personlig økonomi.

28.11.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 01.12.2023

Den 22.november arrangerte yrkesseksjonene Helse og Sosial Oslo og Kontor og Administrasjon Oslo et yrkesseksjonsforum med temaet: På helsa løs – personlig økonomi i dyrtid. Omtrent førti medlemmer og tillitsvalgte møtte opp på Popsenteret på Grünerløkka for å hører inviterte innledere snakke om personlig økonomi. Cathrin Snare, leder for Yrkesseksjon Helse og Sosial Oslo, var med på å arrangere forumet.

Økning i antall lønnstrekk

- Idéen om yrkesseksjonsforumet ble til fordi tillitsvalgte meldte om at stadig flere trengte bistand i lønnstrekksaker på grunn av dårlig økonomi. Det er jo ganske alvorlig. I tillegg preger dyrtid nyhetsbildet med høy rente og økte leie-, strøm- og matvarepriser. Det er lett å tenke seg hvordan dette påvirker medlemmene våre, som ofte selv har en stilling hvor de skal pleie og støtte folk i en sårbar situasjon.

- Det var en fin blanding av plasstillitsvalgte, hovedtillitsvalgte og medlemmer som møtte opp på Popsenteret den 22. november. Til sammen var vi omtrent førti stykker.

Gode råd

- Folk var fornøyd med programmet. Fra Namsfogden kom to innledere. De fikk mange spørsmål om hvordan utleggstrekk gjøres, og hvordan saksbehandlingen foregår.

- Stiftelsen Rettferd fulgte opp med en politisk vinkling på tema. Den har opplevd en tredobling av gjeldshenvendelser og snakket om hvordan de kan hjelpe. Rådet fra dem er å ikke ignorere kreditorer, men å svare på de henvendelsene du får.

Sparebank1 - Østlandet var siste innleder. De ga hverdagsråd for sparing: Følg med på hva pengene går til. Trenger du alle strømmetjenestene? Planlegg ukas handletur Ikke kjøp på impuls. De la til at det er lite smart å si opp medlemskapet i Fagforbundet for å spare penger. Ved siden av å miste tryggheten, så går du glipp av rimelige forsikringer og boliglån.

Muligheter for lignede kurs

- Det kommer flere forum av denne typen. Tilbakemeldingene vi fikk var at opplæring i personlig økonomi var nyttig og at flere burde få dette tilbudet. Vi legger i disse dager planer for neste år. Er du interessert er det bare å følge med på kalenderen som du finer på Fagforbundet Oslos nettside.