To om tillitsvalgtsamlingen

Edda Flatlandsmo er organisasjonssekretær og hovedtillitsvalgt i Mental Helse Ungdom fra Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo og Jude Lourderajan Salvadhoor er barnepleier, plasstillitsvalgt og medlem i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo. (Foto: Martin Halsos)

Fredag 3. november ble tillitsvalgte feiret.

10.11.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 13.11.2023

Vår styrke er våre tillitsvalgte. De ble feiret med fagpolitiske innlegg, god mat og gaver i Ingeniørenes hus, fredag 3. november. To av de 130 frammøtte var Edda Flatlandsmo, organisasjonssekretær og hovedtillitsvalgt i Mental Helse Ungdom fra Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo og Jude Lourderajan Salvadhoor, barnepleier, plasstillitsvalgt og medlem i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo. Edda har vært tillitsvalgt siden september, mens Jude har vært tillitsvalgt i omtrent åtte år. Vi har spurt om hvordan de opplevde tillitsvalgtdagen.

Ønske om å styrke kompetansen

- Jeg deltok på tillitsvalgtdagen for å styrke mine ferdigheter som tillitsvalgt og få en dypere forståelse av viktige temaer som påvirker våre medlemmer, sier Edda. - Jeg var med for å styrke mine kompetanse og holde meg oppdatert, legger Jude til.

Fornøyd med faglig innhold

- Det beste med dagen var tariff og tariffmakt-delen med Per Egil Johansen og Edita Bekseti. Møtet med Jonas Bals og Guro Sibeko var også gripende, fortsetter Edda. - Foredraget til Jonas var historisk, og jeg fikk innblikk i hvordan rasismen og fascismen starta. Guro sitt var rørende og hun hadde mye humor og var saklig kan Jude fortelle.

Begge anbefaler tillitsvalgtdagen

- Jeg vil gjerne anbefale andre å delta på en lignende samling, for muligheten til å oppdatere seg på viktige saker som angår Fagforbundet, sier Edda. - Man lærer noe nytt hver gang. Og man blir kjent med andre tillitsvalgte, avslutter Jude.

Om tillitsvalgtdagen

Tillitsvalgtdagen er en årlig markering av tillitsvalgte i forbindelse med Fagforbundsuka på høsten. I år ble dagen holdt fredag den 3. november. Rundt 170 tillitsvalgte kom for å høre historiker Jonas Bals snakke om arbeiderbevegelsens kamp mot fascismen og poet Guro Sibeko fortelle om hvordan rasisme føles, og hva vi kan gjøre for å bekjempe den. Leder for Kompetansesenteret i Oslo, Per Egil Johansen snakket om tariffmakt og superverver Edita Khawaja fra Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo tipset om medlemspleie og verving. Barne- og ungdomsarbeiderdagen ble markert med kake og tale av Vanessa Riviere, leder for Yrkesseksjonen for Kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo.