Håper bombingen tar slutt

Cathrin Snare er leder for Yrkesseksjon Helse og Sosial Oslo og palestinaambassadør for Fagforbundet Oslo. (Foto: Martin Halsos)

Solidaritetsreise til Gaza ble avlyst.

10.11.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 21.03.2024

Leder for Yrkesseksjon Helse og Sosial Oslo og palestinaambassadør for Fagforbundet Oslo, Cathrin Snare, hadde planlagt å besøke Vestbredden og Gaza i regi av Fagforbundet og Norsk Folkehjelp. Dessverre ble det krig mellom Israel og Hamas.

Hadde ikke forventet angrep

- Vi skulle reist 30. oktober til Vestbredden og Gaza. Jeg har tidligere vært på solidaritetsreise til Vestbredden, men aldri til Gaza. Det er et sted som man sjelden slipper til, slik at jeg var veldig spent på hvordan forholdene var der.

- Den 7. oktober våknet jeg opp med nyhetene at Hamas hadde angrepet Israel. Jeg har lenge fulgt med på Israels intensivering av sin folkerettstridende politikk overfor palestinerne på Vestbredden. Men et angrep fra Hamas hadde jeg ikke forventet.

Tankene går til de vi skulle besøke

- Nå er tankene mine hos barn og kvinner i Gaza, og de vi skulle besøke. Først på lista var det FNs kontor for koordinering av humanitære forhold (OCHA) og senere våre fagforeningskolleger i den palestinske fagforeningen UWAC.

- Det er et traumatisert folk vi skulle ha møtt. Det er den femte krigen alle over 18 år opplever. Det jeg hadde sett mest frem til var å besøke Aisha Association for woman and child protection. Det er en organisasjon som jobber med å beskytte kvinner og barn mot vold. De jobber for et bedre rettsvern for barn og kvinner i Palestina. Det var også på planen å besøke flere ungdomsklubber.

Håper på snarlig løsning

- Jeg håper det blir en løsning snart og Israel stopper bombingen av Gaza. Det er veldig frustrerende å sitte her i Norge, og se på at så mange uskyldige barn, kvinner og menn blir drept.

Slik kan du hjelpe folk i Gaza

- Medlemmer har tatt kontakt og lurer på hva de kan gjøre. Jeg håper at folk støtter Fagforbundets innsamlingsaksjon for medlemmene i Gaza og på Vestbredden. Her kan du støtte medlemmene av UWAC med penger til mat sammen med Fagforbundet og Norsk Folkehjelp.

- Ved siden av å gi penger, så kan du sjekke om banken din tjener penger på okkupasjonen, med Fagforbundet og Norsk Folkehjelps banksjekk. Vi har sett en gledelig økning i bruken av banksjekken etter at krigen starta.

- Du kan også signere Fagforbundets aksjon for at oljefondet skal trekke seg ut av investeringer i okkuperte områder.

- Jeg oppfordrer medlemmer til å møte opp i demonstrasjoner som er støtta av Fagforbundet Oslo, LO Oslo og Akershus og Palestinakomitéen. Og jeg oppfordrer fagforeningene til å dele bilder av styret, sammen med det palestinske flagget, i sosiale medier og som nyhetssak. Dette skal vi få til sammen!

Gazas befolking trenger beskyttelse - stopp massedrapene.