Tett samarbeid med palestinsk kvinnekollektiv

Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo har lange tradisjoner for internasjonal solidaritet. Stine Westrum, leder for fagforeninga, holder fana. (Foto: Trine Posaas Nilsen)

Prosjektet i Wadi Fukeen er i rute.

05.10.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 05.10.2023

Det er viktig å hjelpe andre arbeidsfolk som er i en vanskelig situasjon. Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo har inngått et samarbeid med et kvinnekooperativ i Palestina. Vi har spurt Stine Westrum, leder fagforeninga, om bakgrunnen for prosjektet.

Jordhevd og kvinnearbeidsplasser

- Wadi Fukeen er et kvinnekooperativ som ligger i nærheten av Betlehem på Vestbredden i Palestina. Kvinnene i kooperativet dyrker og produserer maten sjøl. Tanken er at man skal skape kvinnearbeidsplasser og holde jorda i hevd. Dette er sosialt arbeid som vi som fagforening støtter, fordi det faller sammen med vår ideologi.

- Grunnen til at fagforeninga velger et internasjonalt samarbeid, er fordi vi - som er en del av det organiserte arbeidslivet på venstresida - , vet at det er mulig å endre verden til det bedre. Vi håper at vårt lille bidrag vil føre til et fritt Palestina, med gode jobber, også for kvinner.

God erfaring fra tidligere samarbeid

- Det er ikke første gang vi har et slik samarbeid. Tidligere samarbeidet vi med et kooperativ i Rantis. Da det ble avslutta, og ønsket vi å ta fatt på et nytt samarbeid. Det ble satt ned en prosjektgruppe før vi bestemte oss.

-  Samarbeidet handler ikke kun om pengeoverføring, men et faktisk samarbeid over landegrensene.  Det er et håndterbart prosjekt, hvor vi kan komme på besøk og se hvordan det går. Vi anbefaler andre fagforeninger om å finne et lignede solidaritetsprosjekt. Gjerne knytta til sine yrkesgrupper.

Om saken

Fylkesmøtet i mars bevilget 50 000 kroner til å støtte et nytt prosjekt i Wadi Fukeen på Vestbredden i Palestina. Pengene går til et solidaritetsprosjekt for å støtte kvinners mulighet til å dyrke egen jord. Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd, Oslo har tatt initiativet til prosjektet og bidrar med samme sum.