Rammeplan for tariffrepresentantskapet er satt

Gruppearbeid på fylkesstyremøtet. Cathrin Snare er leder for Yrkesseksjon Helse og Sosial Oslo og Ann Inger Blakli er leder for pensjonist- og uføreutvalget i Fagforbundet Oslo. (Foto: Martin Halsos)

Fylkesstyret møttes 14. september.

22.09.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 22.09.2023

Neste år er det hovedoppgjør. Det betyr at vi skal forhandle om både lønn og andre avtalevilkår med arbeidsgiver. Forberedelsene er allerede godt i gang og på fylkesstyret den 14. september ble rammene satt for tariffrepresentantskapet i oktober.

Krav til hovedoppgjøret

- Vi er opptatt av at alle medlemmene skal få være med på å utforme egne krav til hovedforhandlingene. Det ble sendt ut tariffmateriell til alle fagforeningene i slutten av februar, slik at klubbene og foreningene kunne lage gode krav. Vi har utarbeidet et eget debatthefte og lysbilder om tema. Og vi har også tilbudt å holde innledninger på tariffmedlemsmøter for fagforeninger og klubber. Nå er kravene samlet inn for å bli bearbeidet av fylkesstyret. De vil bli forelagt tariffrepresentantskapet i oktober. Der vil representanter fra utvalgene og fagforeningene møtes for å gå igjennom kravene, forteller Trine Posaas Nilsen, politisk sekretær i Fagforbundet Oslo.

-  Tariffrepresentantskapet går over to dager. Det blir satt ned grupper som skal diskutere prioriteringer, slik at medlemmenes ønsker blir ivaretatt på best mulig måte. Til slutt skal representantene vedta fylkeskretsens hovedkrav, legger Posaas Nilsen til.

Støtt Fagforbundets barneby i Angola

- Internasjonal solidaritet er en viktig del av Fagforbundet Oslos arbeid. Fylkesstyret ble forelagt halvårsrapportering for Fagforbundets SOS-barneby i Huambo i Angola. Barnebyen består av tolv familiehus for 120 barn, en barnehage for 100 barn og en skole for over 1750 elever! I tillegg får enslige mødre, storesøstre eller bestemødre i lokalsamfunnet hjelp til selvhjelp for å kunne ta vare på barna de har ansvar for. Fagforbundets barneby i Angola trenger flere faste bidragsytere. Dette er solidaritet i praksis. Jeg oppfordrer alle tillitsvalgte og medlemmer til å bli med på å gjøre en forskjell for barna og lokalsamfunnet i Huambo. Ta det opp i lunsjen, på pauserommet eller medlemsmøter, avslutter Trine Posaas Nilsen.

Her kan du bli bidragsyter.

Om fylkesstyret og representantskapet

Fylkesstyret har det øverste ansvaret for Fagforbundet Oslo og består av leder, nestleder, opplæringsansvarlig, lederne for yrkesseksjonene, leder av ungdomsutvalget, leder av pensjonist- og uføreutvalget og nødvendig antall styremedlemmer valgt på fylkesmøtet.

Representantskapet er Fagforbundet Oslos øverste organ mellom fylkesmøtene. Det består av representanter fra fagforeningene, yrkesseksjonene, ungdoms- og pensjonistorganiseringene i fylkeskretsen.