Forberedelser til hovedoppgjøret er i gang

Fylkesstyret ble valgt i slutten av mars.

Fylkesstyret ble valgt i slutten av mars. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Fylkesstyret var samlet 16. mai.

26.05.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 26.05.2023

Det nye fylkesstyret samlet seg for første gang i Fylkesstyresalen i Apotekergata. På møtet ble flere viktige saker tatt opp. Det ble satt ned en arbeidsgruppe for tariffrepresentantskapet 2023. Valgkampplan for kommunevalget og informasjonsplan for fylkeskretsen ble vedtatt.

Forberedelser til hovedoppgjøret

Det ble satt ned en arbeidsgruppe som skal jobbe fram et rammeprogram til tariffrepresentantskapet til høsten. Tariffrepresentantskapet er viktig. Der blir vi i fellesskap enig om hvilke krav vi skal stille i alle våre tariffavtaler til hovedoppgjøret 2024. Neste år er det ikke bare snakk om lønn, men også andre krav kan fremmes.

Valgkampplan på plass

Kommunevalget i september har stor betydning for lønns- og arbeidsvilkår. Oslo Høyre ønsker mer privatisering og har allerede lovet at tre til fire sykehjem skal på nytt ut på anbud. Valgkampplanen er nå formelt vedtatt. Målet er å få medlemmene til å bruke stemmeretten og at det rødgrønne byrådet får fortsette.

Informasjonsplan for Fagforbundet Oslo

Målet med informasjonsplanen er å strukturere utadrettet aktivitet. Fagforeningene og fylkeskretsen skal være synlig i riks- og lokalmedia. Ved siden av lønnsoppgjør vil våre politiske saker som egenregi, hele- og faste stilinger prioriteres.

Vi runder snart 50 000 medlemmer

Sammen er vi sterke. Antall medlemmer har stor betydning for tariffmakt. Fagforbundet Oslo hadde ved utgangen av april 49 720 medlemmer. Vi opplever en klar økning. Streik, lønnsoppgjør, samt aktiv verving har stor betydning. Samtidig mister vi medlemmer på grunn av jobb-bytter og naturlig frafall. Derfor trenger vi stadig nye medlemmer.