Viktig at dagens byråd fortsetter

Wiktor Lokander er barnehagelærer og jobber som pedagogisk leder i Espira Grefsen barnehage. Der er han plasstillitsvalgt og medlem av Fagforbundet Barn og oppvekst Oslo. (Foto: Martin Halsos / Fagforbundet Oslo)

Fagpolitisk dag med kommunevalg som tema.

03.05.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 05.05.2023

Wiktor Lokander er barnehagelærer og jobber som pedagogisk leder i Espira Grefsen barnehage. Der er han plasstillitsvalgt og medlem av Fagforbundet Barn og oppvekst Oslo. Han var en av omtrent 60 tillitsvalgte som besøkte Fagpolitisk samling i forrige uke. Tema var kommunevalgkampen 2023. Vi har stilt ham noen spørsmål om hva han synes om arrangementet, hvorfor han engasjerer seg og hvorfor kommunevalgkampen er så viktig.

Opptatt av bemanningspolitikk

- Jeg begynte å engasjere meg politisk under stortingsvalgkampen i 2021. Som barnehagelærer er jeg opptatt av bemanningspolitikken i barnehagene. Jeg er medlem av Sosialistisk Venstreparti, fordi jeg synes det er en god blanding av grønn politikk og rettigheter for arbeidsfolk.

Kamplysten

- Jeg er veldig fornøyd med Fagpolitisk samling. Det var kjempespennende, og jeg har lært mye. Jeg føler på en kamplyst med tanke på valget. For meg er det svært viktig at dagens byråd får fortsette. Det har mange gode prosjekter som jeg vil at de skal gjøre ferdig. For eksempel økt bemanning i barnehagene. Eller prosjektet med 6-timersdagen. Forskning viser at folk jobber bedre og mer konsentrert når arbeidsdagen er seks timer.

Fare for ny konkurranseutsetting

- I årets valgkamp må medlemmene tenke over hva de står i fare for å miste. De kan oppleve at jobben blir konkurranseutsatt, hvis en nytt byråd med Oslo Høyre blir valgt. Det vil gå ut over arbeidsvilkårene og pensjonen til folk. Min oppfordring til medlemmene er å bruke stemmeretten. Stem på en av de tre partiene på venstresida Ap, SV og Rødt. Det er best for deg som arbeidstaker.