Krever svar på hvilke sykehjem som skal privatiseres

Nestleder i Fagforbundet Oslo Anna Elisabeth Uran krever svar fra Oslo Høyre i Dagsavisen 26. mai. (Foto: Faksimile Dagsavisen)

Oslo Høyre vil rekommersialisere sykehjem.

26.05.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 26.05.2023

I Dagsavisen (26. mai) varslet byrådkandidat for Oslo Høyre, Eirik Lae Solberg, at tre til fire sykehjem skal konkurranseutsettes så fort de vinner kommunevalget. Fagforbundet Oslo krever svar fra Oslo Høyre om hvilke fire sykehjem som skal konkurranseutsettes.

-  Hvis dette skal skje før 1. oktober, som Lae Solberg har uttalt til Dagsavisen, har arbeidstakerne rett til å vite om arbeidsplassen rammes. Derfor krever vi på vegne av medlemmene å vite navnene på sykehjemmene, sier Anna Elisabeth Uran, nestleder i Fagforbundet Oslo.

Eirik Lae Solberg har etter utspillet gått tilbake på tidspunktet.

Kommersialisering av sykehjem betyr dårligere arbeidsvilkår

Med påtrykk fra Fagforbundet Oslo har det rødgrønne byrådet re-kommunalisert alle de kommersielle sykehjemmene. Kun ideelle sykehjem er igjen. Resten er kommunalt drevet.

- På sykehjem, etter sykehjem, har mange ansatte gått opp både 50-, 70- og 100 tusen kroner i lønn etter at arbeidsplassen har blir en del av Oslo kommune igjen. I tillegg kommer en god pensjon. Dette må ikke medlemmene våre miste på nytt med et Høyre-byråd, advarer Uran.

- Årsaken til lønnsøkningen er at Oslo kommunes tariffavtale er bedre enn tariffavtalene til private sykehjem. Når Høyre sier at lønna ikke skal ned, så gjelder det kun for de som blir med når sykehjemmet sette ut på anbud. Årsaken er at med ny eier kommer en ny tariffavtale. Det innebærer dårligere lønns- og pensjonsvilkår. Det betyr at nyansatte vil få en dårligere lønn enn etter kommunal tariff, og de som er igjen vil ikke oppleve tilsvarende lønnsvekst, forteller Uran.

Gode arbeidsvilkår gir bedre tjeenester

- Vi tror heller ikke at private vil tilby bedre tjenester. Det gjøres allerede en fantastisk jobb fra våre medlemmer og alle de andre som arbeider rundt om i byen. Vi tror ikke de blir flinkere med mindre lønn og pensjon, men med gode arbeidsvilkår, hele og faste stillinger og god bemanning, sier Uran.

- I kommunevalget kan du påvirke hva slags arbeidsvilkår du og dine arbeidskamerater skal ha. Stem på et fortsatt rødgrønt byråd i september, avslutter Anna Elisabeth Uran, nestleder i Fagforbundet Oslo.